combaterea stresului de la locul de munca masuri la nivel individual si organizational
Sanatate

Combaterea stresului de la locul de munca: masuri la nivel individual si organizational

combaterea stresului de la locul de munca masuri la nivel individual si organizational

combaterea stresului de la locul de munca masuri la nivel individual si organizationalDe foarte multe ori in ultimul timp am auzit cuvantul stres, ca si cum ar fi oarecum la moda.

Fara bucurie trebuie sa constatam ca acest lucru este adevarat. Aceasta manifestare, stresul, este o problema a generatiei actuale. Suntem nevoiti sa ne confruntam cu repercursiunile stresului mult mai mult decat au fost parintii si bunicii nostri.

Ritmul in care traim, problemele sociale, financiare si familiale cu care ne confruntam, mediul de munca, poluarea si multi alti factori, toate contribuie la creerea acestei stari de stres, pe care uneori o depasim cu mare dificultate.

O sursa de stres extrem de importanta, care nu este amintita in conformitate cu importanta ei, este locul unde muncim.

Stresul de la locul de munca denumit mai pe scurt stresul profesional, poate fi cauza unor manifestari nespecifice ce se intind pe perioade mai scurte sau mai lungi in functie de intensitatea factorilor stresori.

Cu timpul, daca nu se iau masuri practice pentru inlaturarea stresorilor, sau acolo unde un se pot inlatura in totalitate, pentru reducerea lor si cresterea capacitatii de adaptare la stres, pot apare boli somatice, iar mai tarziu chiar si boli organice.

Prímele semne care se asociaza cu stresul profesional si care trebuie luate in considerare ca un semnal de alarma dat de organism sunt:

• senzatia de oboseala
• tulburari de somn
• dureri de cap si stomac
• digestie deficitara
• balonari
• concentrare scazuta
• iritabilitate
• labilitate emotionala.

La bolile cu evolutie cronica este mai greu de apreciat daca acestea sunt cauzate de stresul profesional sau daca acesta este doar un factor favorizant pentru aceste boli, dar totusi in diverse studii s-a asociat stresul cronic de la locul de munca cu un risc crescut de boala coronariana.

La acestea se adauga:

• insatisfactia profesionala
• scaderea moralului
• scaderea productivitatii la locul de munca
• absenteism
• accidente de munca.

Stresul profesional reprezinta un aspect la care angajatorul trebuie sa acorde mai multa importanta decat s-ar parea, pentru ca o parte din cauzele stresului profesional se regasesc in conditiile de lucru. Desigur ca factorii ce tin de individ sunt la fel de importanti, dar ei au rolul de factori care predispun sau favorizeaza aparitia simptomelor de stres.

Dinte cauzele care se regasesc in conditiile de munca se pot aminti:

• Microclimatul de la locul de munca: un microclimat cu prea multa umiditate, prea cald sau prea racoros, reprezinta un grad crescut de risc pentru aparitia stresului
• Poluarea aerului de la locul de munca: inhalarea noxelor influenteaza sanatatea fizica si psihica a organismului
• Zgomotul prea puternic in mediul de munca scade concentarea si auzul
• Factori ce tin de utilajele utilizate si fluxul tehnologic: utilaje neadaptate din punct de vedere ergonomic, aglomerarea spatiilor, sarcini supradimensioante in raport cu timpul avut de lucru sau prea monotone care induc starea de oboseala, timp redus pentru refacerea capacitatii fizice si psihice, absenta incaperilor destinate pentru repaus si odihna, lipsa pauzei de masa, utilizarea neeficienta a timpului de lucru, etc.
• Comunicarea deficitara dintre superiori si angajati, comunicarea dificila intre angajati, necunoasterea cu exactitate a cerintelor postului, lipsa ocaziilor de crestere si promovare in cariera profesionala, lipsa motivarii angajatilor.
• Neefectuarea controlului medical periodic, care ar ajuta la depistarea timpurie a simptomelor de stres, igiena personala deficitara, care duce la scaderea imunitatii oganismului si cresterea riscului pentru imbolnaviri.

Dintre cauzele care se regasesc la nivel individual se pot aminti:

• Gandurile irationale pe care le avem despre altii si care influenteaza ulterior comunicarea noastra
• Lipsa unui control al emotiilor negative (de exemplu: furia)
• Organizarea deficitara a timpului si activitatii in general
• Lipsa solicitarii ajutorului atunci cand sarcinile de munca depasesc posibilitatile fizice si psihice
• Nepracticarea unui stil de viata sanatos, ceea ce duce la o vulnerabilitate a organismului la stres.

Pentru a preveni aparitia stresului la locul de munca se pot lua anumite masuri la nivel individual si la nivel organizational prin programe de preventie si management al stresului. Acestea ar putea fi:

In primul rand se va actiona in sensul constientizarii importantei pe care o are trairea starii de stres.

Pentru aceasta se pot oferi informatii despre stresul ocupational, ce este si care sunt consecintele negative ale acestuia asupra starii noastre de sanatate si asupra eficientei in munca.

Se pot distribui in acest sens materiale informative si se pot recomanda anumite web site-uri, reviste despre stilul de viata sanatos, care au efect asupra reducerii efectelor stresului: alimentatia sanatoasa, igiena personala riguroasa, practicarea exercitiului fizic in mod regulat, evaluarea medicala periodica a starii de sanatate.

Este foarte important de cunoscut faptul atat de catre angajati, cat si de angajatori, ca trairea starii de stres este in functie de personalitatea fiecarui om, de exemplu tipul extrovert sau introvert reactioneaza diferit in aceleasi situatii de viata.

In al doilea rand se pot dezvolta abilitatile de reglare si control emotional.

Acest lucru se poate realiza prin gasirea de solutii comune eficiente, astfel incat sa se poata face fata situatiei stresoare, fie ca ea se manifesta la locul de munca sau acasa.

Controlul emotional il putem realiza prin controlul gandurilor noastre: o parere gresita sau o atitudine negativa fata de anumite persoane poate influenta mersul unei relatii.

Atunci cand comunicam celorlalti din jur lucrurile care ne deranjeaza este esential sa nu jignim persoana cu care discutam si sa nu ne axam discutía pe persoana, ci pe comportamentul acesteia. Printr-un control mental repetat emotiile intens negative cum ar fi furia, se pot anihila.

In al treilea rand, trebuie realizata optimizarea mediului de munca.

• Este indicat sa se identifice momentele de randament maxim ale angajatilor pentru dirijarea acelor activitati care presupun sarcini mai dificile in momentele de randament maxim.

• De asemenea trebuie facuta o apreciere corecta a timpului necesar pentru realizarea obiectivelor, intr-un cuvant trebuie realizat un management al timpului eficient cu evitarea suprasolicitarilor de orice fel.

Noxele existente la locul de munca trebuie reduse pana la limitele admise, pentru ca sa nu influenteze starea de bine si sanatatea angajatilor.

• Constientizarea de catre angajator a importantei pe care o are pentru angajat cunoasterea anticipata a cerintelor postului ocupat si informarea prealabila a angajatilor despre schimbarile organizationale ce urmeaza sa aiba loc (reduceri de posturi, transformarea unor posturi, programul prelungit) va reduce nivelul de incertitudine si va ajuta la construirea unor expectante realiste ale angajatului.

• Inlesnirea procesului comunicarii intr-o organizatie aduce beneficii atat in planul profesional cat si in cel personal. Descoperirea nepotrivirilor din cadrul unui grup, dar si inlesnirea comunicarii cu conducerea organizatiei pentru solutionarea diferitelor probleme ce apar ar insemna de fapt inlaturarea unor posibile surse de stres.

Valorizarea individuala a fiecarui angajat, stimularea materiala si oferirea de oportunitati pentru dezvoltarea carierei ar fi alte cateva dintre solutiile care ar putea crea o stare de confort la locul de munca si buna dispozitie.

Foarte mult din timpul nostru ni-l petrecem muncind, de aceea este esential sa mergi la munca cu placere. Absolut orice munca facuta cu bucurie devine mai putin extenuanta chiar si atunci cand este grea, de aceea daca sta in puterea noastra de a ne face viata mai placuta merita sa o facem pentru ca putem evita multe alte probleme viitoare.

de Adina-Mihaela Demian,
Psiholog

PS. Pentru a testa daca sunteti sau nu stresat exista un test foarte simplu, insa de o acuratete rara.

Imaginea din pagina urmatoare are doi delfini identici in ea. Priviti la cei doi delfini cum sar din apa. Desi ei sunt identici, un studiu stiintific aprofundat ne-a dezvaluit ca o persoana al carei nivel de stres este ridicat va descoperi totusi diferente intre ei.

Cu cat persoana descopera mai multe diferente intre cei doi delfini, cu atat el este mai stresata.

Priviti fotografia din pagina urmatoare si, daca gasiti mai mult decat una sau doua diferente, inseamna ca trebuie neaparat sa va luati o vacanta!


PS2: Nu ne cautati, suntem in vacanta! 🙂

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.