anxietatea partea intai
Psihologie practica

Anxietatea (Partea I)

anxietatea partea intai
anxietatea partea intai

“Singurul lucru de care ar trebui sa ne fie frica este… frica insasi.”
Franklin D. Roosevelt

“De cele mai multe ori suntem mai mult speriati, decat raniti; si suferim mai mult din cauza imaginatiei, decat din cauza realitatii.”
Seneca

“Un mod de a trai un viitor este de a crede ca e inevitabil.”
Richard Bach

Anxietatea este o stare pur umana, pe care o pot trai femeile cat si barbatii – o simtim cand ne confruntam cu situatii pe care le consideram “de speriat”, dificile.

Exista persoane al caror comportament este guvernat de frica si sunt constiente de aceasta, pe cand altele nici nu baga de seama ca frica le coordoneaza viata – pot calatori, au succes pe plan profesional, pot tine discursuri in public, au o viata sociala si de familie corespunzatoare si totusi sunt mereu tensionati si speriati, chiar daca fricile lor sunt umane (frica de a urca cu liftul, frica de a conduce masina, frica de paianjeni, etc.)

Anxietatea este o emotie generata de anticiparea unui pericol difuz, greu de prevazut si controlat; se transforma in frica in fata unui pericol bine identificat si este insotita de modificari fiziologice si hormonale caracteristice starilor de activare ridicata si este adesea asociata cu comportamentul de conservare-retragere sau cu conduitele de evitare.

Tulburarile anxioase sunt printre cele mai frecvente tulburari psihice, care conduc la perturbari serioase in functionarea sociala, interpersonala si profesionala, precum si multa suferinta si trairi dezagreabile si disconfrotante, cu consecinte majore in planul calitatii vietii.

In cadrul tulburarilor anxioase putem enumera:

– fobiile
– crizele de angoasa sau starile de panica
– anxietatea generalizata
– manifestarile obsesionale si compulsive
– anxietatea post-traumatica

Anxietatea normala este resimtita atat in plan psihic, ca o stare neplacuta de teama si disconfort, cat si in plan somatic cu o intensa componenta vegetativa de fenomene foarte dezagreabile.

Mintea si corpul nostru nu functioneaza separat, intre ele exista un continuum – mintea este esenta interioara a corpului, iar corpul este invelisul exterior al mintii, nu putem separa componeta fizica de cea psihica, fiinta este psihosomatica, corpul si mintea functioneaza impreuna,astfel incat anxietatea genereaza simptome si in minte si in corp:

In minte:

– ne simtim suparati mai mereu
– simtim oboseala destul de des
– nu ne putem concentra
– suntem irascibili
– nu dormim bine

In corp:

– ritm cardiac neregulat / palpitatii
– transpiratie
– dureri si tensiuni musculare
– respiratie greoaie
– ameteala
– indigestie
– diaree

Anxietatea este un semnal de alarma care ne avertizeaza de un pericol iminent de natura conflictuala, punand in stare de alerta persoana in cauza.

Anxietate si fobie

Prin comparatie cu fobia, anxietatea este definita ca o teama difuza, fara obiect bine precizat, in timp ce fobia este o teama persistenta cu obiect, gand sau situatie bine precizate (animale, furtuna, inaltime etc.), care nu justifica teama, iar cel afectat isi da seama de faptul ca frica sa este ridicola si lipsita de sens, lupta impotriva ei, dar nu o poate invinge.

In cadrul fobiilor, pot fi incluse chiar si unele frici cu caracter mai abstract – frica de responsabilitate, de pierdere a controlului, de a lua parte la evenimente sociale, de a fi singur sau de a fi respins.

Si totusi…

„Daca lasi fricile sa te domine, o sa sfarsesti prin a nu sti ce persoana minunata ai fi putut sa fii daca nu le lasai in viata ta.”
Robert Schuller

„Poti sa domini aproape orice frica, cu conditia sa-ti educi mintea sa procedeze astfel. Aminteste-ti ca frica nu exista in alt loc, decat in mintea ta.”
Dale Carnegie

Frica este „capul de lista” al emotiilor negative pe care le incercam de-a lungul vietii. Mai mult, este chiar emotia negativa ce poate fi preintampinata si cel mai usor, daca stii sa ramai obiectiv si sa-i intelegi sursa. De-a lungul vietii putem experimenta frica de esec, frica de a face o greseala, frica de a ne pierde job-ul, sotia/sotul, sanatatea, viata… si lista poate continua.

Frica se poate manifesta ca o emotie foarte puternica, face sa iti tremure genunchii, poate genera stres si poate sa iti ruineze viata; e o emotie „bolnavicioasa” si te face sa fii nehotarat, sa oscilezi, sa nu poti sa iei decizii. De cate ori ii permiti fricii sa patrunda in emotiile tale, indiferent ca e mai mica sau mai mare, puterea ta de judecata si abilitatile cu care esti inzestrat vor avea de suferit.

Sa reduci frica si eventual sa o elimini poate fi insa usor, daca intelegi de ce a aparut si ce sa faci sa o contracarezi. Primul pas este sa intelegi ca frica afecteaza chimia de la nivelul creierului si toate abilitatile tale innascute. Apoi, sa realizezi ca gandurile tale au doua componente: faptele si emotiile. Orice situatie cu care te confrunti in viata nu este nimic altceva decat un fapt. Un fapt nu este nimic altceva decat un simplu fapt!

Incearca sa faci o lista a fricilor tale. E important sa fii sincer cu tine.

Imi este frica in legatura cu:

1) _______________________________________

2) _______________________________________

3) _______________________________________

4) _______________________________________

5) _______________________________________

Dupa ce ai scris lista, daca analizezi atent faptele carora le-ai atasat frica, vei observa ca toate au ceva in comun. Toate sunt rezultate potentiale care inca nu s-au produs! Odata ce reusesti sa intelegi ca iti este frica de ceva ce nu s-a intamplat, esti pe cale sa iti reduci nivelul fricii sau chiar sa o elimini.

Daca te mai gandesti un pic, chiar vei realiza ca frica este intotdeauna asociata cu ingrijorarea despre un rezultat viitor, inainte ca acesta sa se produca. Frica nu poate exista in prezent. Ea exista doar cand te gandesti la un posibil rezultat.

Din moment ce traim in moment prezent, tot ce trebuie sa faci este sa controlezi prezentul. Cat de bine poti controla prezentul – de asta depinde rezultatul viitor – bun sau mai putin bun.

Daca intelegi ca frica de viitor contribuie la „caderea” ta prin scaderea schimburilor chimice de la nivelul creierului si prin reducerea abilitatilor tale naturale de a functiona la maxim, devine mai usor sa ii faci fata si sa o „manevrezi” – si realizezi toate acestea prin controlul asupra momentului prezent. Concentreaza-te pe ceea ce ai de facut „acum” si rezultatul va aparea oricum – tot ce se poate intampla este fie sa castigi, fie sa pierzi.

Fricile sunt bazate pe scenarii imaginate, care se pot intampla sau nu. Cele mai imaginate frici nu se intampla poate niciodata.

Din moment ce frica exista doar la nivelul mintii, atunci cand esti ingrijorat de un posibil rezultat, incearca sa imparti faptele carora le-ai atasat frici in doua categorii: una din punct de vedere al rezultatelor asupra carora ai un oarecare control si una din punct de vedere al rezultatelor pe care nu le poti controla in mod direct.

Un exemplu bun este marele inventator Thomas Edison, care nu avea o educatie stiintifica si totusi… tot incercand sa descopere cum sa faca un bec sa se aprinda, evident ca a esuat de zeci de mii de ori; dar a invatat din greselile pe care le-a tot repetat, nu a renuntat si… restul e istorie! E evident ca Edison nu s-a temut aproape deloc de esec. Tu de ce te-ai teme?

Avem puterea sa ne concentram atentia pe ceea ce dorim sa ni se intample. Chiar atunci cand sansele sunt de una la un milion, exerseaza si invata sa te concentrezi doar pe acea sansa care iti va aduce succesul. Schimbandu-ne „tinta” concentrarii, ne putem transforma emotiile negative in emotii neutre sau pozitive.

Daca permiti altor frici imaginare sau unor dubii despre finalizarea intentiei tale sa iti patrunda in minte, probabilitatea de esec va creste.

Evident, nu poti sa ai succes dintr-o data! Oricum, daca esti dispus sa accepti riscuri, invata din feedback-ul pe care ti l-au oferit greselile si nu renunta!

Schimbandu-ne „tinta” concentrarii, ne putem transforma emotiile negative in emotii neutre sau pozitive.

„Banda personala”

In „Cele patru legaminte”, Don Miguel Ruiz ne invata sa ne privim trecutul personal ca pe o banda inregistrata si descrie modul in care banda personala a fiecaruia dinre noi este programata de parinti si de societate. Parcurgand aceasta carte (poate multi deja au citit-o), veti realiza ca multe din credintele, convingerile si gandurile de pe banda nu sunt ale voastre.

Au fost insa puse pe banda voastra de altii si le-ati acceptat ca fiind ale voastre. Nivelul actual pe care va aflati reflecta ceea ce ati inregistrat pe banda, ca intr-un manual de instructiuni.

Din moment ce creierul este programat sa ia decizii in conformitate cu ce este pe banda, cea mai mare provocare este atunci cand incerci sa schimbi tiparele de gandire din trecut in vederea imbunatirii calitatii propriei vieti, creind, astfel, un nou mod de a gandi.

In functie de cat de bine cunosti ceea ce ai deja inregistrat pe banda si cat de bine intelegi modul in care „functionezi” in acord cu Legile Universului, abilitatatea ta de a te schimba se va dezvolta.

Schimbarea nu e niciodata usoara, insa e o provocare.

Cand incerci sa te schimbi, trebuie sa „invingi” ceea ce se afla deja imprimat pe banda ta. Rolul pe care-l joaca banda ta este acela de a-ti repeta ceea ce ai facut deja in trecut. Rolul tau este sa te „imbunatatesti”, sa cresti nivelul dorintei si al hotararii de a te schimba. Benzii nu ii pasa daca gandesti pozitiv sau negativ. E preocupata sa te faca sa repeti actiunile si gandurile din trecut.

Banda personala nu iti este dusman. Este chiar prietena ta. Fara ea, nu ai avea memorie. Nu ai sti cum te cheama, cine esti, cum sa vorbesti sau orice altceva ce ai invatat pana acum. Banda iti ofera baza de date cu care treci prin viata. Nu e vina benzii ca tu si conditionarile sociale prin care ai trecut au dus la acumularea gandurilor negative care te tin pe loc si te afecteaza in mod evident.

Pentru a descoperi ce e imprimat pe banda ta, trebuie sa inveti sa fii foarte sincer cu tine. Ca sa o reprogamezi, trebuie sa iti maresti fortele si sa iti invingi slabiciunile. Nu te vei schimba peste noapte, va fi un proces de durata, in functie de forta dorintei tale si de masurile pozitive pe care le vei lua pentru a te schimba.

Mai mult, poti sa ai impresia ca schimbarea se produce chiar repede, insa, atentie mare: „Pe dinauntru, inaintezi cu viteza luminii, pe dinafara trebuie sa o iei pas cu pas!”, asa cum afirma Richard Bach.

Te-ai hotarat sa te schimbi, dar repeti aceleasi greseli sau comportamente negative? Nu fii ingrijorat si nu te da batut. Poate e mai bine sa razi de tine. Retine: banda este foarte puternica si foarte buna in ceea ce face, stie totul despre tine, te cunoaste cel mai bine. Se foloseste de toate slabiciunile tale ca sa te tina acolo unde esti, asa cum esti. Dar trebuie sa accepti ceea ce esti si ceea ce e inregistrat pe banda ta.

Daca ti-ai dat seama ca banda ta e mai puternica decat tine, incearca sa hotarasti cine detine controlul – tu sau banda ta. Sunt cateva aspecte asupra carora banda are control total, din moment ce acum nu esti suficient de puternic sa le schimbi. Nu te descuraja! Fii si mai hotarat si lucreaza mai mult cu tine ca sa schimbi ce se poate schimba. Eventual, vei dobandi chiar destula forta si intelepciune pentru a invinge banda exact acolo unde inca te controleaza! Este doar o chestiune de timp si efort pana vei fi stapanul propriei benzi inregistrate!

Din fericire, poti modifica obisnuintele de pana acum, intrucat cea mai recenta parte din banda ta are cel mai mare impact asupra modului in care iei decizii. Altfel, ai fi ca un robot si nu te-ai putea schimba vreodata. Ori de cate ori incerci sa schimbi ceva pe banda, intri intr-o „batalie” intre dorinta ta de a schimba si dorinta bezii tale de a-si juca rolul.

Forta dorintei tale de schimbare determina succesul „impotriva” benzii tale. De exemplu, multi oameni sunt supraponderali si multi doresc sa faca o schimbare in ceea ce priveste felul in care arata, dar dorinta lor este prea mica pentru a se lupta cu forta benzii lor inregistrate. Atunci cand insa trec printr-un atac de cord sau viata le este serios amenintata, multi dintre ei isi schimba comportamentul si chiar atitudinea fata de viata! Forta dorintei lor de a trai le da puterea sa invinga ceea ce au inregistrat pe banda. Incep sa faca miscare, isi schimba dieta si reusesc sa si slabeasca.

Dorinta de a scapa de frici si de anxietate poate nu este pentru tine o chestiune de viata si de moarte, dar cu cat este mai mare aceasta dorinta, cu atat mai mult vei avea si succes in a scapa de aceste frici. Cu cat intelegi mai bine modul in care functioneaza banda ta, ce te tine pe loc si cum sa implementezi schimbarea, cu atat mai usoara va fi calatoria ta catre linistea interioara.

Unii terapeuti (de orientare cognitiv-comportamentala), considera ca:

– majoritatea comportamentelor de tip anxios sunt invatate; de accea, chiar daca vi se pare ca aveti teama respectiva de cand va stiti, va puteti dezvata de ea;

– in cazul in care un comportament anxios sau fobic se dezvata, el nu mai poate fi inlocuit cu alte frici, ci, dimpotriva, persoana este mai bine adaptata la mediu;

– reactia anxioasa se poate modifica;

– cu ajutorul unor cunostinte speciale, al unor antrenamente psihologice bazate pe imaginatie, vointa si gandire, comportamentele de tip anxios pot sa dispara relativ repede (cateva luni).

De obicei, oamenii folosesc cuvantul “stres” pentru a defini aceasta stare, insa acest termen poate fi utilizat pentru a defini doua aspecte diferite – pe de o parte, ceea ce ne determina sa fim anxiosi si, pe de alta, reactia pe care o avem la ceea ce ne face sa fim anxiosi – ceea ce creaza confuzie.

Cand anxietatea este rezultatul unei probleme persistente, ca de exemplu cea a dificultatilor financiare, o numim suparare, daca este un raspuns spontan la o amenintare imediata, ca de exemplu privitul de pe marginea unei prapastii, comparativ cu privitul unui caine furios – atunci o numim frica.

In mod normal, si frica si anxietatea pot fi folositoare, ajutandu-ne sa evitam situatii periculoase, ne dau semnale, ne “pun” in starea de alerta sau chiar ne motiveaza sa facem fata anumitor situatii.

Oricum, daca aceste trairi devin prea puternice sau de durata, ne pot induce blocaje in activitatile de zi cu zi si chiar ne pot distruge viata.

Cei ce doresc sa se debaraseze de teama, trebuie sa aiba in vedere cateva lucruri:

– trebuie sa stie ca nu sunt un caz unic si irecuperabil – mai exista oameni care sufera de frici irationale;
– niciodata nu este prea tarziu sa te schimbi;
– chiar si fricile si fobiile vechi, fixate “bine” inca din copilarie, pot fi tratate!

Pentru a le trata, sunt importante cateva aspecte:

– descoperirea naturii temerii respective: unele frici sunt evidente (de avion, de lift, de a merge singur pe strada), in timp ce altele sunt mai ascunse (teama de a fi respins de ceilalti – fobia sociala);
-trebuie sa fim ajutati sa constientizam faptul ca anxietatea si fobiile sunt frici invatate, sa descifram modul in care functioneaza, ce reactii fiziologice declanseaza, cum influenteaza viata si ce anume facem “pentru a le mentine” – persoana anxioasa poate sa observa, astfel, ca intrezareste pericole uriase, desi acestea sunt minore, sau isi poate imagina pericole care in realitate nu exista, si, mai ales, poate sa isi dea seama in ce masura fricile respective ii incurca viata;
– programele de combatere a fricii trebuie invatate impreuna cu terapeutul si aplicate la situatiile de viata;
– persoana in cauza trebuie sa isi modifice stilul de viata, sa invete sa traiasca impreuna cu fricile sale sau sa se elibereze complet de ele.

de Mona Georgescu
Psiholog

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.