relatia eu-corp
Psihologie practica

Relatia eu-corp

relatia eu-corp
relatia eu-corp

Poate parea ciudat pentru multi dintre noi faptul ca atentia pe care o acordam experientei corporale poate fi cel mai important lucru pe care il putem face in rezolvarea problemelor zilnice legate de tensiuni, relatii, sentimente.

Poate parea si mai ciudata sugestia ca experienta corporala are relevanta in problemele mai adanci ale sinelui, precum confuzia de identitate, conflictele emotionale, fragmentarea sau disocierea. In mod normal, consideram corpul ca fiind altceva decat sinele, total irelevant pentru “eu”, cel care traieste viata de zi cu zi si se confrunta cu problemele ei.

Suntem produse ale unui sistem educational care priveste intelectul ca pe singurul instrument relevant pentru a face fata problemelor omenesti. Pana si limbajul nostru face distinctia intre “eu “si corp. Nu exista un singur cuvant care sa denumeasca relatia “eu-corp”.

Spunem “corpul meu” ca si cum ne referim la masina noastra, afirmand ca acest corp este proprietatea noastra si nu sinele nostru. Avem o experimenatare disociativa a corpului si nu e de mirare ca sugestia de a considera corpul ca fiind sinele nostru si experientele corporale ca fiind experiente ale sinelui este privita cu multa consternare.

De aceea, o sa va propunem un exercitiu din cartea “Body process” de James I. Kepner, care ne poate ajuta sa ne focalizam pe corp si pe legatura dintre a simti sinele si a simti corpul:

  • “Acolo unde stai, fara sa-ti schimbi postura corpului sau pozitia, incepe sa acorzi atentie experientei tale corporale.Care sunt primele senzatii? Ce simti? Cum iti este respiratia: inceata, profunda, rapida? Care iti este postura? Te contii singur sau ii permiti scaunului sa te sprijine? Esti relaxat si moale sau drept si rigid? Cum iti afecteaza respiratia modul in care stai?”

Asa poti incepe procesul de a participa la experientele tale corporale. Multi oameni spun ca nu simt nimic atunci cand se focalizeaza pe corpul lor. Daca este adevarat si pentru tine, atunci aceasta lipsa de sentimente este o afirmatie importanta despre modul cum experimentezi sinele. Cei mai multi insa au senzatii referitor la procesul corpului lor; daca ramai conectat la corpul tau, detaliile vor deveni mai bogate si mai pline.

  • Pe masura ce continui sa asisti la experienta corpului, incepe sa faci afirmatii, cu voce joasa sau tare: “Acum observ ca respiratia mea este incordata”, “Acum observ caldura in zona stomacului”. Acorda-ti timp. Permite propozitiilor sa te lase sa te focalizezi pe experienta ta corporala din acest moment.

Poti observa ca unele senzatii sunt mai evidente decat altele. Poti fi mai constient de respiratia si de postura ta, de tensiunea din gat si din picioare. Aceste senzatii sunt cele care se diferentiaza de background-ul general al experientei tale corporale.

  • Acum incearca sa schimbi din “Eu observ” in “Eu fac” sau “Eu sunt”, astfel incat sa experimentezi conectarea lui “eu” cu experienta corporala. De exemplu, schimbi “Eu observ tensiune in muschi” cu “Eu imi tensionez muschii.” Sau “Eu observ o slabiciune in bra”t cu “Eu sunt slab in zona bratului.”

Ce se intampla cand folosim cuvantul“eu” referindu-ne la experienta corporala? Putem simti nevoia sa protestam referitor la aceasta implicare: “Eu nu imi tensionez umerii, ei sunt asa de la sine.” Daca simti nevoia sa protestezi, poate ar trebui sa te intrebi: “Cine iti tensioneaza umerii , daca tu nu ai nicio contributie la asta?” Tensiunea este o reactie a ta la ceva anume. Poate ca nu ai experimentat inca destul de clar propria tensiune pentru a simti cine o produce.

Sa ne intoarcem la experimentele corporale pentru a vedea daca putem aduce un sentiment mai plin al Eului in procesul nostru corporal.

  • Focalizeaza-ti atentia pe doua sau trei senzatii de tensiune care ies in evidenta cel mai mult. Ia-le pe rand si descrie in amanunt tensiunea pe careo simti. Este o comprimare? Abtinere? Strangere? Ca si cum ai lega ceva?
  • Folosind cuvintele care descriu aceasta tensiune, sugeram un experiment aditional. Presupune, de dragul experimentului, ca corpul tau este sinele tau. Daca tensiunea pe care o simteai era ca o comprimare, foloseste acest cuvant ca sa construiesti o propozitie despre tine: “Ma comprim pe mine insumi, si asta este existenta mea.”Simte impactul de a considera starea corpului tau ca fiind aceeasi cu starea ta existentiala.

Daca ai facut exercitiul si nu doar ai citit despre el, probabil ca ai o proprozitie care are sens pentru tine. Poate ca ai putut sa exprimi direct ceva ce mai inainte ai putut exprima doar vag. Poate ai experimentat legatura dintre experienta ta fizica si viata ta prezenta sau o situatie din trecut.

Sau poate ti-a fost dificil sa gasesti ceva care sa dea sensexperientei tale corporale. Te-ai oprit la jumatatea drumului si ai observat ca nu se intampla nimic cu corpul tau. In contexul experimentului, poate ar trebui sa spui o proprozitie despre dificultatile intampinate:

“Nu ma simt confortabil sa ma raportez la corpul meu si asta este existenta mea.”
“Nu simt prea mult conectat cu mine insumi si asta este existenta mea.”

Ar trebui sa tinem cont de faptul ca “eu” sau sinele nostru este un sine corporal in egala masura in care este unul ganditor. Existam, iubim, muncim si ne indeplinim nevoile prin fiinta noastra fizica si modul in care ea interactioneaza cu lumea. Experimentarea corpului este experimentarea sinelui, la fel cum gandirea, imaginile si ideile sunt parti din noi.

Cand ne transformam experienta corporala in ceva exterior sinelui, ne transformam in mai putin decat suntem. Devenim mai mici decat putem fi. Cu cat ne indepartam propria identitate de experienta corproala, cu atat mai mult lucrurile doar ni se vor intampla. Ne vom simti fara control, disociati, fragmentati. Vom pierde contactul cu primul bastion al experientei umane: realitatea corporala.

Nu este nicio diferenta intre ce am descris mai sus si maladia generalizata a societatii noastre de astazi: fragmnetarea, deconectarea de ceea cesimtim, desensibilizarea si sentimentul de lipsa de control asupra vietilor noastre. Poate ca aceste fenomene sociale isi au radacina in relatia noastra cu corpul? Iata o intrebare la care merita sa meditam.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

1 comentariu

  1. Mi-a placut foarte mult acest articol :).Se apropie de conceptul sofrologiei care ne invata sa devenim constienti de propriul corp prin intermediul senzatiilor fizice.Practicand exercitiile sofrologice, obtinem o integrare pozitiva, atingand armonia corp-minte-spirit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *