nevoia de atentie si tiparele sale comportamentale
Psihologie practica

Nevoia de atentie si tiparele sale comportamentale

nevoia de atentie si tiparele sale comportamentale
nevoia de atentie si tiparele sale comportamentale

Nevoia de atentie poate trece de stadiul de nevoie?

Prin definitia noastra ca fiinte umane, avem nevoie de interactiune sociala, feedback si recunoastere pentru ceea ce suntem in procesul de dezvoltare personala pe care il parcurgem. Insa o persoana despre care putem afirma ca este matura din punct de vedere emotional nu are nevoie sa vaneze toate aceste considerente, ci sa le dobandeasca zilnic prin modul lor de a fi, prin relatiile lor sau locul de munca pe care il au.

Daniel Goleman numeste aceasta maturitate drept inteligenta emotionala, sustinand ca acesta reprezinta indicatorul care arata caracterul unei persoane.

Pe de alta parte, o persoana imatura emotional are atat respectul de sine, cat si increderea in sine scazute, simtindu-se constant nesigura. Astfel, pentru a compensa aceasta nesiguranta, persoana va crea o serie de situatii in care sa fie in centrul atentiei.

Dincolo de granita maturitatii, nevoia de atentie este o nevoie destul de obisnuinta. Chiar daca atunci cand ne aflam in centrul atentiei, starea de nesiguranta este diminuata, este bine de stiut ca acest rezultat este unul temporar, iar iubirea de sine si aprecierea de sine raman in continuare la un nivel de scazut.

Tipare comportamentale ale nevoii de atentie

1. Suferindul

Aceasta categorie este asemenatoare cu cea a ipohondrului, cu persoana care isi exagereaza starea de boala pe care o resimte in propriul corp. De asemenea, aceasta persoana isi poate cauza boala sau poate cauta diferite modalitati de a se imbolnavi, rezultatul fiind acela de a castiga simpatia si atentia celorlalti folosindu-se de acest pretext.

Persoanele care se regasesc in acest tipar exceleaza in arta manipularii prin intermediul emotiilor, in special prin starea de vinovatie. Este dificil sa nu simtim mila sau compasiune pentru cineva care are o poveste plauzibila in ceea ce priveste boala.

2. Salvatorul

In aceasta categorie sunt incluse in general femeile. Modalitatea de a atrage atentia in acest caz este prin a-i rani in mod intentionat pe ceilalti pentru ca tot ea sa fie cea care ii salveaza.

Foarte putini oameni constientizeaza ca rana a fost creata in mod intentionat, salvatoarele afisandu-se drept pline de compasiune fata de aceasta situatie. Atunci cand nu se afla in tiparul de salvator, persoana poate fi plina de resentimente fata de persoana pe care o salveaza.

3. Eliberatorul

Intalnita in special in cazul familiilor, aceasta este persoana care ii salveaza si ii elibereaza pe ceilalti atunci cand momentul este potrivit. Astfel, ea castiga atentia celorlati prin actele sale umanitare. Se va ruga pentru suferinta, boala, rana sau vulnerabilitatea oricarei persoane din jurul sau.

Actul salvarii si alte oportunitati de a atrage atentia pot creste in special daca alte persoane nu sunt implicate in actul salvarii. Acest fapt va crea o relatie de dependenta intre salvator si victima, ceea ce va determina repetarea procesului salvarii.

4. Organizatorul

Aceasta este persoana care se ocupa de toate, cea care organizeaza totul, cea pe care te poti baza si de care poti depinde, cea la care oamenii se pot intoarce intotdeauna. Totusi, obiectivul acesteia nu este ajutorarea celorlalti, cat nevoia de a fi in centrul atentiei.

5. Manipulatorul

In categoria mentionata, sunt incluse persoanele care pot exploata in special membrii familiei, folosindu-se de vinovatie si distorsionarea perceptiilor. Chiar daca nu le raneste in mod fizic, manipulatorul are un mare impact asupra emotiilor celorlalti. Tintele manipulatorilor sunt in special persoanele cele mai vulnerabile. Nevoia de atentie a acestuia vine din faptul ca se simte persecutata, victimizata, exclusa, izolata sau ignorata.

6. Dezinformatorul

Este cel care practica o alta forma de manipulare prin incercarea de a schimba perceptia celorlalti conform propriilor dorinte.

7. Drama – queen

Aceasta consta in exagerarea oricarui incident sau oportunitate, indiferent cat de nesemnificativ ar fi, devenind un eveniment de proportii dramatice. Totul este ridicat la nivelul crizelor dramatice, in aceasta categorie incadrandu-se atat cabotinele, cat si femeile care flirtreaza in mod inadecvat.

8. Ocupatul

Conform acestei persoane, ea este cea mai ocupata din lume. Orice eveniment care este vazut drept obisnuit de catre cei din jurul sau, pentru ea capata proportii uriase. Astfel, ea devine persoana care nu are niciodata un moment pentru ea, fiind atat de ocupata si neavand timp nici sa se odihneasca.

9. Falsul confesor

Aceste persoane afirma despre ei lucruri pe care nu le-au facut pentru a atrage atentia celorlalti, a politie si a mass-mediei. In multe cazuri de genul acesta, persoanele au confesat despre ele ca sunt autoarele unor crime, insa aceste fapte erau total false. Falsul confesor este diferit de o persoana care depune o marturie falsa, diferenta constand in presiunea emotionala si nevoia de atentie la care este expus cel dintai.

10. Abuzatul

Aceasta persoana afirma despre ea ca este victima unui abuz, fie viol, fie alt tip de abuz doar pentru a atrage atentia celorlalti asupra sa.

11. Victima online

Astfel de persoane folosesc internetul pentru a raspandi si exagera starea de victimizare pe care o resimt. Chiar daca situatia este dramatizatata pe internet, nu este niciodata raportata autoritatilor din motive evidente.

12. Victima

Poate crea in mod deliberat situatii de hartuire sau tulburare la adresa propriei persoane pentru a atrage atentia membrilor familiei sau celor de la locul de munca. Comportamentul ei poate fi unul deviant, manipulativ sau chiar viclean si poate gasi circumstante potrivite care sa dovedeasca ,,autenticitatea” trairilor sale in ochii celorlalti.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *