motivatii
Psihologie practica

Motivatii

motivatii
motivatii

In ultimele zile am vazut pe situri, grupuri de discutii, bloguri si forumuri o multime de articole si motivatii care se invarteau in jurul banilor… in raport cu celelalte aspecte ale vietii.

Banii sau fericirea? Banii sau timpul liber? Banii sau viata personala? Banii sau a-i ajuta pe ceilalti? Banii sau spiritualitatea?

Cei pentru care banii sunt importanti nu-i inteleg pe cei care le dau mai putina importanta acestora… si invers. In plus, fiecare dintre parti reactioneaza mai mult sau mai putin intolerant, ca si cum parerea pe care o sustine este singura corecta.

Eu de exemplu fac parte din „tabara” oamenilor pentru care banii nu inseamna foarte mult… daca as sti ca in ziua care incepe n-o sa fac nimic mai mult decat a castiga bani, n-as gasi forta sa ma ridic din pat. Am nevoie sa stiu ca voi face ceva extraordinar, ca voi invata ceva nou, ca voi adauga valoare vietii celor la care tin.

Iar atitudinea mea fata de oamenii pentru care banii sunt importanti nu este deloc intoleranta, ba chiar dimpotriva: este una de interes, de sustinere. In primul rand pentru ca ma gandesc ca viata ar fi cumplit de plictisitoare daca toti am fi la fel.

Si apoi pentru ca am sansa ca intelegandu-i mai bine sa experimentez si alte stari, sa imi deschid orizontul si sa devin si eu mai bogata… chiar daca nu este vorba de bogatie materiala. Si tocmai de aceea am fost zilele trecute la un training exceptional numit The Wealthy Mind, despre care am sa va povestesc in zilele urmatoare.

Ma ajuta sa am aceasta atitudine de intelegere si respect fata de cei care sunt diferiti fata de mine faptul ca am invatat ca oamenii au motivatii dintre cele mai diverse, care au fost adunate in sapte categorii importante:

1.Placerea fizica (cat de importanta este experienta fizica);
2.Empatia (cat de important este sa ne simtim iubiti, apreciati de ceilalti, in stransa legatura cu ceilalti);
3.Bogatia (cat de importante sunt proprietatile si banii);
4.Puterea (in ce masura detinem controlul – asupra relatiilor, asupra evenimentelor, asupra mediului);
5.Estetica (cat de importante sunt frumosul, armonia in viata noastra);
6.Angajamentul (cat suntem de implicati in a ne urmari obiectivele pe care ni le-am propus, in a ne tine de promisiunile fata de altii si fata de noi);
7.Cunoasterea (cat e de important sa intelegem, sa cunoastem, sa invatam mereu ceva nou).

Nici una dintre aceste motivatii nu este mai buna sau mai rea decat celelalte. Pentru ca fiecare e „construit” in felul sau.

Intelegerea acestei teorii este foarte eficienta daca vrem sa ne folosim la maxim sansele atunci cand incercam sa ne sustinem punctele de vedere in fata unei alte persoane. Daca de exemplu vrem sa angajam o persoana a carei principala motivatie este cunoasterea vom avea mai mult succes nu oferindu-i un salariu cat mai mare, ci oferindu-i posibilitatea de a se instrui continuu.

Daca incercam sa convingem o persoana a carei principala motivatie este empatia sa-si caute un serviciu mai bine platit, n-o vom putea face spunandu-i ce masina grozava si-ar putea cumpara, ci cat de mult si-ar putea ajuta familia si pe cei care au nevoie de ea cu banii in plus pe care ii va castiga.

Daca vreti sa aflati ce motivatie aveti, sau ce motivatie au alti oameni pe care doriti sa-i influentati, urmatorul set de intrebari este relevant:

1.Ce calitati au prietenii tai?
2.Ce calitati ar trebui sa aiba o persoana ca s-o iubesti?
3.Daca ai avea o suma nelimitata de bani la dispozitie, cum ai folosi-o?
4.Ce crezi ca ar trebui sa invete copiii la scoala mai important decat ce invata acum?
5.Daca ar sta in puterea ta sa schimbi lumea, ce ai schimba?

A-mi cunoaste motivatiile a fost pentru mine foarte interesant in procesul de autocunoastere si de imbunatatire a performantelor proprii, precum si in a-i privi cu mai multa deschidere pe cei din jur si in a-mi mari sansele de a comunica eficient cu ei.

de Corina Marin

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *