libris.ro

In general, oamenii se feresc sa simta si e nevoie de ani de zile de munca pentru a topi armurile construite, pentru a putea incepe sa ne conectam cu emotii precum frica, furie, frustrare.

Exista insa si o categorie de oameni care sunt atat de empatici, incat simt cu usurinta emotiile celor din jurul lor, in special atunci cand acestia sunt deconectati de la ele.

Pentru aceasta categorie de oameni voi scrie astazi: pentru cei care manifesta uneori empatie exagerata si au nevoie sa se protejeze de emotiile celor din jur si sa invete sa aiba grija de ei.

Uneori, te poti conecta la aceste energii fara sa-ti dai seama.

Daca ai tendinta sa fii un burete emotional si manifesti prea multa empatie, este vital sa stii cum sa eviti sa preiei emotiile negative sau cum sa deflectezi negativitatea care se manifesta liber, in special in cadrul multimilor.

Un alt aspect este legat de anxietatea cronica, depresia sau stresul care te pot transforma intr-un burete emotional, slabindu-ti sistemele defensive.

Dintr-o data, devii supraconectat cu altii, in special cu cei care au dureri similare cu ale tale. Pentru ca asa se conecteaza oamenii prin empatie: atragem situatii emotionale nerezolvate in noi insine.

Din punct de vedere energetic, emotiile negative isi pot afla sursa in diferite locuri: ceea ce simti poate fi al tau; poate fi al altcuiva, sau poate fi o combinatie intre cele doua.

Mai jos vei afla cum sa faci diferenta si sa-ti sustii emotiile pozitive astfel incat sa nu te incarci cu emotii care nu-ti apartin.

Opreste-te din a absorbi emotiile altor persoane si din a manifesta empatie exagerata!

1. Identifica daca esti o persoana susceptibila de prea multa empatie. Persoana care este coplesita adesea de energiile negative din jur da dovada adesea de prea multa empatie si actioneaza ca un burete emotional.

Semne ca manifesti prea multa empatie:

  • Oamenii te numesc hiper-senzitiv sau supra-senzitiv si nu se refera la acest lucru ca la un compliment.
  • Simti frica, anxietatea si stresul altor oameni si aduci asta in corpul tau, rezolvand aceste emotii ca si cum ar fi propria ta durere fizica si propriul tau simptom. Nu trebuie sa fie cineva pe care nu-l cunosti sau nu-l placi; simti acest lucru si in compania prietenilor, familiei si colegilor.
  • Te simti foarte repede epuizat, stors si nefericit atunci cand esti in multime.
  • Zgomotul, mirosurile si vorbaria excesiva iti provoaca anxietate.
  • Ai nevoie sa fii singur ca sa-ti incarci bateriile.
  • Esti mai putin predispus sa-ti intelectualizezi sentimentele. Sentimentele tale sunt usor de ranit.
  • Oferi foarte usor, esti o persoana generoasa si un bun ascultator.
  • Tinzi sa te asiguri ca ai un plan de scapare, astfel incat sa fugi repede din situatii in care te simti inconfortabil.
  • Intimitatea din relatiile apropiate se simte ca sufocare sau ca o forma de pierdere a sinelui.

2. Cauta sursa. In primul rand, intreaba-te daca sentimentele pe care le simti sunt ale tale sau ale altcuiva. Ar putea sa fie amandoua.

Daca o emotie precum frica sau furia este a ta, atunci exploreaza cauza. Daca nu, incearca sa gasesti lucrul care a generat reactia.

De exemplu, sa presupunem ca tocmai ai vazut la cinema o comedie si cu toate astea, ajungi acasa simtindu-te trist – o posibila explicatie poate fi faptul ca ai preluat tristetea celor care au stat langa tine; in proximitatea cuiva, campurile de energie se intrepatrund.

Acelasi lucru este valabil atunci cand mergi la mall sau la un concert. Daca locurile aglomerate te coplesesc, acest lucru se intampla pentru ca tu absorbi toata energia negativa din jurul tau.

3. Distanteaza-te de sursa suspectata, atunci cand este posibil. Misca-te cel putin 20 de pasi si vezi daca simti vreo schimbare.

Nu ramane blocat in dorinta de a nu vrea sa-i ranesti pe ceilalti. Intr-un loc public, nu ezita sa schimbi locul daca simti brusc un sentiment de tristete sau deprimare. Uneori, astfel de strategii sunt salvatoare pentru cei care manifesta empatie exagerata.

4. Centreaza-te, concentrandu-te pe respiratie. Cand faci acest lucru, te conectezi cu esenta ta. Timp de cateva minute, expira negativitatea si inspira calm.

Acest lucru te ajuta sa te impamantezi si sa purifici frica si alte emotii dificile.

Vizualizeaza negativitatea ca o ceata gri care se ridica de pe corpul tau, pe masura ce speranta si lumina intra. Acest lucru poate duce la rezultate rapide.

5. Lasa emotiile sa curga. Emotiile negative precum frica isi gasesc locul in centrul emotional, in plexul solar.

Pune-ti mana pe plexul solar pe masura ce trimiti iubire in acea zona, pentru a transforma tot stresul de acolo.

Pentru depresie si anxietate pe termen lung, foloseste aceasta metoda pentru a intari acest centru al puterii tale personale. Astfel, poti construi un simt al sigurantei, pe masura ce transformi acest obicei intr-un ritual.

6. Protejeaza-te. O forma de protectie pe care o folosesc multi oameni susceptibili de empatie exagerata, inclusiv vindecatorii implica vizualizarea unui cilindru de lumina de jur imprejurul corpului.

Gandeste-te la el ca la un scut care blocheaza negativitatea sau disconfortul fizic, dar care permite sa intre ceea ce e pozitiv.

7. Transforma incarcatura emotionala. Nu trebuie sa ramai permanent cu aceasta abilitate de a absorbi emotiile altor persoane si de a manifesta empatie tot timpul, ci poti invata sa o calibrezi, practicand strategii care te pot elibera:

  • Invata sa recunosti oamenii care te pot dobori emotional. Oamenii care sunt dificil de suportat de empatici sunt: criticul, victima, narcisistul si controlatorul, asa numitii vampiri emotionali. Cand stii cum sa detectezi aceste comportamente, te poti proteja de ele, inclusiv prin a alege sa nu mai stai in prezenta lor si sa-ti spui : ”Respect persoana care esti in interior, chiar daca nu-mi place ce faci.”
  • Mananca o masa bogata in proteine inainte de a intra intr-o situatie stresanta precum este prezenta intr-o multime. Cand te afli in multime, gaseste-ti locuri de refugiu, precum sa ramai in margine.
  • Asigura-te ca nu trebuie sa te bazezi pe alti oameni pentru a iesi din situatii dificile.
  • Stabileste limite de timp. E bine sa stii cat de mult poti sa stai intr-un loc si sa te gandesti la faptul ca limitele sunt vitale pentru a-ti asigura starea de bine mentala. Stabileste granite reale cu cei a caror prezenta te copleseste; nu sta sa asculti pe cineva cum vorbeste timp de doua ore, cand tu poti face fata doar la jumatate de ora. Fii sincer cu tine si cu ceilalti.
  • Asigura-te ca ai propriul tau loc, intr-o casa pe care o imparti cu altii. Cere-le celorlalti sa respecte timpul in care tu te refaci. Este important pentru a te opri din a prelua sentimentele celor din jur.
  • Practica meditatie si mindfulness.

8. Cauta oamenii pozitivi si situatiile pozitive. Suna un prieten care vede ceea ce e mai bun in ceilalti. Petrece timp cu un coleg care vede partea luminoasa a lucrurilor.

Asculta-i pe cei plini de speranta. Asculta credinta pe care o au in ei insisi si in ceilalti. Asculta cuvinte frumoase, melodii si forme de arta pozitive. Speranta este contagioasa si iti va ridica moralul.

Cultiva emotii pozitive care iti sporesc puterea interioara. A-ti respecta propriile nevoi printr-un sentiment sanatos de iubire de sine iti va creste abilitatea de a-i respecta pe altii si de a manifesta empatie intr-un mod sanatos pentru tine.

Invata sa folosesti compasiunea ca o cale de a te apara pe tine impotriva emotiilor coplesitoare. Compasiunea iti permite sa fii empatic la starea altor persoane, dar iti cere in primul rand sa ai compasiune fata de tine.

Asta inseamna ca nu trebuie sa te simti vinovat cand iti iei o pauza pentru a nu te simti coplesit; a face acest lucru asigura perpetuarea relatiei pe termen lung. Si mai inseamna ca te vei mentine intreg prin a nu te scufunda in lumea oamenilor negativi.

9. Creeaza si mentine un spatiu de refugiu. De exemplu, mergi mai des in natura. Reintoarcerea la natura iti decupleaza mentalitatea de victima si te reincarca, energetic si spiritual.

Tine aproape o poza a unei cascade sau a unei fantani si priveste-o atunci cand te simti coplesit. Paseste pe o carare de padure si simte racoarea unui izvor care curge sub o salcie plangatoare.

Mentine un spatiu personal intim atunci cand ceilalti intra in spatiul tau personal si in energia personala. Practica yoga si tehnici de respiratie, pentru centrare emotionala si pentru mentinerea unui spatiu de siguranta.

Sursa: http://www.elephantjournal.com/

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here