emotiile negative o radiografie atenta partea a doua
Psihologie practica

Emotiile negative: o radiografie atenta (Partea a II-a)

emotiile negative o radiografie atenta partea a doua

emotiile negative o radiografie atenta partea a doua„Nu toate familiile pot fi un mediu toxic, dar multe dintre ele pot deveni astfel… fara sa vrea si fara sa stie acest lucru.”
Jacques Salomé

Ce putem face?

Dupa Jaques Salomé, printr-un demers de constientizare si schimbare personala, vom putea sa intelegem cum aceste mesaje circula si se inscriu in preistoria fiecaruia.

De asemenea, intrucat tendinta este de a reactualiza pe parcursul vietii comportamentele pe care le-a generat amprenta relationala, Jaque Salome ne aminteste ca putem restitui celui care ne-a transmis acea amprenta mesajul pe care-l purtam astfel inscris in noi si astfel vom observa ca nu vom mai reactualiza tiparul in relatiile de zi cu zi.

Tinand cont de faptul ca exteriorizarea emotiilor puternice poate sa starneasca si in ceilalti acelasi raspuns, trebuie sa invatam sa ne controlam propriile reactii emotionale. Mai mult, ar trebui sa fim constienti de faptul ca atunci cand persoanele cu care intram in contact si ne genereaza anumite tensiuni, este posibil ca si in noi sa apara un raspuns emotional, ceea ce complica si mai mult situatia, conducand la neintelegeri mai acute.

Sensibilitatea noastra, psihicul nostru, capacitatile noastre de adaptare nu exista sub o forma unica si coerenta, toti avem anumite zone de vulnerabilitate, de fragilitate si de toleranta foarte variabile, care depind de trecutul si de evolutia fiecaruia.

Acest lucru explica, de exemplu, faptul ca acelasi eveniment nu are aceeasi rezonanta in fiecare dintre noi sau dintre cei cu care relationam; cineva poate vedea acea situatie ca pe o intamplare banala a existentei sale sau ca pe un incident fara prea mare importanta, iar altcineva va trai acelasi eveniment ca pe un conflict, o furtuna, un cataclism intern care va perturba intreaga sa sfera emotionala, afectiva si relationala.

Rezonanta unor evenimente depinde de impactul pe care acesta il are asupra trecutului nostru intim, care poate varia in functie de situatiile neterminate si de ranile inscrise in noi inca din copilarie.

Zonele noastre de intoleranta sunt in relatie directa fie cu convingerile inradacinate profund in noi, fie cu anumite episoade violente care ne-au ranit in trecutul nostru si de care care sunt legate aceste convingeri.

Activarea acestor zone de intoleranta uneori poate parea surprinzatoare; uneori credem ca am incheiat un capitol si ca am ajuns la un nivel de acceptare fata de o anumita problema, dar, de fapt, reactionam brusc, neputand sa facem fata furtunii emotionale generate de acea problema.

Dupa Jacque Salomé, acest lucru se intampla deoarece acea problema atinge una dintre cele cinci rani aparute in copilarie:

Umilirea – este in legatura cu nevoia de consideratie, de recunoastere, de demnitate; este reactivata prin devalorizari sau descalificari ale anumitor comportamente, credinte sau valori ale noastre, producand astfel o imagine negativa despre noi insine;
Nedreptatea – este in relatie cu nevoia de echitate, de dreptate, de congruenta; este o nevoie foarte sensibila in anumite perioade de dezvoltare;
Tradarea – este in relatie cu nevoia de a avea incredere si de a ne simti in siguranta intr-o relatie fiabila si previzibila; este reactivata atunci cand ceilalti nu isi mai respecta angajamentele pe care le-au luat fata de noi;
Neputinta – ne trimite la nevoia noastra de a ne simti parte integranta din ceea ce ni se intampla, de a simti ca avem o influenta asupra mediului nostru, ca putem fi in acelasi timp creatori si autori;
• Abandonul – este in legatura cu nevoia de a ne simti sustinuti si iubiti, intr-o continuitate afectiva care sa ne confirme in ceea ce suntem si sa ne asigure.

Trecutul nu trece intotdeauna usor, dar, in opinia lui Jacques Salome, este posibil sa ne clarificam, printr-un demers introspectiv, reactiile determinate de aceste cinci rani fundamentale, cu sustinerea unui psihoterapeut sau a unui psihanalist.

Tot psihologul Jacque Salomé ne atrage atentia asupra unei alte categorii de amprente relationale, cele mai ascunse: cele care ne sunt transmise de stramosii nostri si ies la suprafata, in mod mai mult sau mai putin aleatoriu, pe parcursul mai multor generatii.

Psihologul si antropologul Alberto Villoldo, in cartea „Sa refacem trecutul si sa vindecam viitorul, prin recuperarea sufletului”, ne arata cum, cu ajutorul calatoriei samanice, atent ghidati de un saman, vom citi cateva dintre cartile aflate in „biblioteca vietii” noastre si vom putea scoate la lumina traumele adanc ingropate, unele dintre ele avand la baza experiente traumatizante dintr-o viata anterioara.

Si tot prin intermediul calatoriei samanice, vom scoate la lumina contractele pe care le-am facut la nivel de suflet, binecuvatarile si darurile, samanul invatandu-ne cum sa ne refacem trecutul, putand sa vindecam viitorul, mergand pe urma destinului

Alberto Villoldo afirma ca a ajuns la concluzia ca recuperarea sufletului prin calatoria samanica va produce vindecarea profunda mai degraba in timpul catorva zile sau saptamani, decat dupa luni si ani de zile si ca, in acelasi fel in care cream bolile psihosomatice, mintea noastra este capabila sa creeze, tot psihosomatic, si starea de sanatate.

Villoldo a cercetat, timp de doua decenii, zonele Amazonului si Anzilor, culturile bastinase din America de Sud, unde existau samani despre care s-a scris ca realizau vindecari miraculoase – atat prin contact direct, cat si la distanta.

A calatorit in lumea lor, „cu mintea de om de stiinta”, dar „pastrand o atitudine deschisa” fata de tot ce ar fi putut sa descopere, a ajuns din laboratul sau din San Francisco pana la samanii incasi din satele junglei amazoniene, in Anzii din Peru – samanii Laika; numarandu-se printre ultimii incasi ramasi, nu au avut multe contacte cu strainii, astfel incat invataturile lor nu au fost „diluate” de catre alte influente din vest.

Acesti samani Laika continua sa practice tehnicile de vindecare pe care stramosii lor le-au cultivat mii de ani si care au fost transmise de la invatator la discipol, in cadrul grupurilor de vindecatori.

Samanii Laika, din America de Sud, impart subconstientul colectiv al omenirii in trei parti, care sunt mai degraba niste „domenii” de energie arhetipala, si anume:

Lumea de Jos – taramul sufletului, unde se pastreaza „arhivele” intregii istorii a rasei umane; aici se afla copilaria si vietile noastre anterioare
Lumea de Mijloc – lumea in care traim, muncim; aici percepem scurgerea timpului in mod liniar – „maine ii va urma intotdeauna lui astazi”
Lumea de Sus – domeniul nevazut al destinului si al spiritului nostru.

Pentru a ne gasi destinul cel mai inalt si a ne putea manifesta menirea si scopul vietii, conform samanilor Laika, trebuie sa invatam sa calatorim in toate aceste trei lumi, pentru a putea recupera partile pierdute ale sufletului, care pot imbraca forme diferite: un copil inspaimantat, o mama chinuita de frici, sau un supraveghetor plin de cruzime; de asemenea, in timpul unei calatorii samanice, ne putem descoperi darurile ascunse pe care le vom putea folosi in Lumea de Mijloc.

Conform samanilor Laika, istoria sufletului nostru este inregistrata intr-un domeniu impartit in patru spatii, fiecare dintre spatii continand cate o „inregistrare”, astfel:

1. Spatiul traumelor – contine inregistrarea traumei originale care a facut ca o parte a sufletului sa ne paraseasca, modificandu-ne cursul destinului; prin calatoria samanica aici vom cauta sursa traumelor, care se poate sa fie ceva ce s-a intamplat cand eram copii, sau chiar un incident intamplat in viata intrauterina; trauma originara revine sub infatisari diferite, devenind recurenta in viata noastra, repetand adeseori un scenariu de pierderi, de lipsuri, absenta iubirii, tradari, parasiri etc.

2. Spatiul Contractelor – aici vom descoperi promisiunile de suflet pe care ni le-am facut; acestea pot fi promisiuni, angajamente foarte dure, la care am consimtit inainte de a ne naste si de a caror existenta nu suntem constienti; multe au aparut sub stresul si spaima ranirii originare; in acest spatiu putem renegocia termenii unui acord incheiat intr-o formulare nepotrivita, care a dus la suferinte repetate;

3. Spatiul Gratiei – este spatiul in care gasim partea de suflet vindecata si care se poate intoarce la noi, „combustibilul” care ne impinge inainte in viata, aducand bucurie si pace.

4. Spatiul Comorilor – este spatiul in care vom gasi frumusetea, armonia si darurile unice ale sufletului, resursele care ne vor ajuta sa traim plenar.

Recuperarea sufletului si vindecarea acestuia inseamna sa-ti construiesti un stil sanatos de viata, prin eliminarea cauzelor care duc la suferinta sau boli – si apoi sa ne cream un destin caruia sa-i dam un sens.

Reprimarea si controlul emotiilor negative

„Exprimarea inseamna viata, reprimarea inseamna sinucidere.”
Osho

Dupa Osho, emotiile se nasc doar in mintea noastra, insa provin din exterior, putand fi manipulate de lumea exterioara, nu ne apartin „insa ne identificam cu ele”.

Dupa Osho, diferenta dintre o emotie pozitiva si o emotie negativa este urmatoarea: daca devenim constienti de o anumita emotie, iar in lumina luciditatii noastre ea dispare, inseamna ca a fost o emotie negativa; daca devenim constienti de o alta emotie, cu care „devenim una” si care ne cuprinde intreaga fiinta, atunci este vorba despre o emotie pozitiva. Lumina constiintei noastre va dizolva emotiile negative, amplificandu-le pe cele pozitive, cu care fiinta ajunge sa devina una.

Si pentru Osho emotiile negative sunt bune, cu conditia sa fie autentice, iar in cazul in care acumulam emotii negative, reprimandu-le „se aduna prea multa otrava, aceasta explodeaza, iar oamenii pleaca la razboi”.

Reprimarea inseamna sa traiesti o viata pentru care nu ai nici o chemare, sa faci lucruri pe care nu doresti sa le faci si sa fii altfel decat esti, fiind „o cale sigura catre autodistrugere, o sinucidere lenta, dar absolut sigura, o modalitate de a ne otravi viata”.

Mediul in care crestem si ne dezvoltam – familia, prietenii, scoala, locul de munca – ne invata sa ne autocontrolam, nu sa ne transformam; prin reprimare, mintea se divizeaza, partea pe care o acceptam devine constienta, iar cea pe care nu o acceptam sau pe care o negam devine inconstienta, splitare care nu este naturala si care are loc doar din cauza procesului de reprimare. Cu cat vom depozita in inconstient „reziduuri” pe care societata le respinge, cu atat mai plenar acestea devin parti integrante din noi.

Emotiile negative sunt ca niste toxine la nivel mental, ingerate de psihic si pe care acesta doreste sa le elimine, iar societatea ne invata sa le controlam si sa avem o imagine a unor oameni care nu se infurie niciodata, dar cei care „nu se infurie niciodata si care isi controleaza permanent emotiile sunt foarte periculosi, pot ucide”.

Sensibilitatea creste odata cu luciditatea, insa controlul inabusa sensibilitatea, ucigand-o, facand o persoana sa nu mai fie afectata de nimic, nici de iubire, nici de ura, facand din control un scop in viata.

Osho incurajeaza exprimarea emotiilor, dar nu la modul intamplator, si ne avertizeaza: „mintea poate juca jocul linistii, al lipsei de ganduri, de emotii, dar acesta nu este un proces spiritual, ci doar o reprimare; gandurile si emotiile nu dispar, sunt cat se poate de vii, gata oricand sa iasa la suprafata si sa loveasca”.

Osho afirma ca toate emotiile negative vin din Ego, ele nu provin niciodata din centrul fiintei, iar Egoul este o entitate falsa, este doar periferia fiintei.

Daca dorim sa cunoastem emotiile noastre negative cu care ne confruntam – mania, gelozia, teama, rivalitatea etc. – trebuie sa le constientizam cu intreaga fiinta, sa le observam atent si sa le gasim adevarata sursa, privindu-ne sentimentele in fata, contemplandu-le fara nici o judecata, iar cand mintea nu a tras deja concluzii, ochii vad clar.

Osho ne incurajeaza sa fin mai intelegatori cu sentimentele noastre, cu emotiile pe care le avem, ele fac parte din armonia fiintei noastre, si ne sfatuieste sa nu vedem neaparat ceva rau in emotiile negative, desi ele ne-au fost prezentate de catre ceilalti ca fiind „ceva rau”, iar noi am luat de bun ce au afirmat altii.

Trebuie sa ajungem singuri la o „concluzie personala” in aceasta directie, nascuta din propriul disceramant. In cazul acesta, cand propriul discernamant a ajuns la aceasta concluzie, nu mai avem cum sa avem nevoia sa scapam de emotia negativa respectiva, caci ea a disparut deja.

Reprimarea emotiilor negative, din dorinta de „a nu face valuri” ne poate ajuta cel mult sa pastram pacea cu orice pret, in realitate ne face doar sa ne asumam responsabilitatea sau chiar vina pentru orice, chiar pentru lucruri de care nu suntem raspunzatori, ne fac sa ne interiorizam si sa nu parem suparati, dar aceasta e o liniste falsa.

Costul acestei atitudini nu este decat o suferinta psihosomatica, ceea ce este insasi modalitatea in care psihicul si fizicul elibereaza emotiile negative acumulate.

Nici „abordarea tacuta” nu este o forma buna de a reprima emotiile negative, nici critica si nici pozitia posesiv agresiva prin care unii pot alege sa isi manifeste nemultumirile. Toate aceste metode de sustrageri emotionale duc la exteriorizarea, mai tarziu, a emotiilor negative acumulate.

Rezolvarea acestor emotii negative depinde totusi de integritatea noastra sau pastrarea si dezvoltarea vietii spre un caracter cat mai apropiat de al Divinitatii, cu sentimentele nu ne putem juca asa cum ne jucam cu un zmeu de hartie… s-ar putea sa ne traga atat de sus si apoi sa ne tranteasca, incat sa nu ne mai putem ridica.

Va doresc succes in „radiografierea” atenta a emotiilor!

de Mona Georgescu,
Psiholog

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *