[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

cum sa punem capat obiceiului de a manca emotional
cum sa punem capat obiceiului de a manca emotional


Este un lucru cunoscut faptul ca mancatul emotional, atunci cand de fapt nu ne este foame, este cauzat de credinte limitative si conditionari, in mod asemanator cu toate problemele comportamentale si emotionale. Dar dupa ce toate aceste conditionari au fost eliminate, se intampla ca problema sa devina si mai acuta. Asta inseamna ca mai e ceva la mijloc, care a scapat unei prime analize.

Conditionarile clasice se refera la prezenta unui stimul care produce un raspuns emotional sau comportamental. A fi respins sau a face o greseala poate fi o conditie pentru producerea anxietatii. Sau sa ti se spuna ce sa faci este o conditie pentru a fi furios. Acest mod de conditionare a fost demonstrat de Pavlov, insa aceste conditionari nu par relevante pentru problema mancatului emotional, care are la baza mai mult un comportament compulsiv.

Mai exista un alt tip de conditionare numita conditionare operanta. Acest tip de conditionare este rezultatul recompensarii sau pedepsirii unui anumit tip de comportament. Astfel, devii conditionat sa actionezi intr-un anumit fel, pentru a primi o recompensa sau a evita o pedeapsa.

Daca de fiecare data cand erai suparat in copilarie, mama ta te indopa cu mancare ca sa te simti mai bine, ti-ai format o conditionare care acum te impinge sa mananci de cate ori te simti suparat, pentru a te simti mai bine.

Daca parintii tai te-au recompensat pentru lucrurile speciale pe care le-ai facut in copilarie printr-o masa copioasa, ti-ai format conditionarea de a manca de fiecare data cand vrei sa-ti fie recunoscute meritele pentru ceva ce-ai facut.

Aproape toate cazurile de raportare emotionala la mancare au la baza ambele tipuri de conditionari.

Astfel, pentru ca oamenii sa fie ajutati in acest proces, e nevoie sa fie demontate aceste doua tipuri de conditionari, cele clasice si cele operante.

Sa luam in considerare urmatorul caz: in primul rand, cineva care are aceasta problema a mancatului emotional mananca pentru a primi recompense emotionale (sa scape de anxietate, de alte sentimente negative, sa se simta iubit, apreciat etc). Cu alte cuvinte, simplul act de a manca produce pentru ei recompense emotionale. Aceasta conditionare clasica poate face destul de dificil procesul de a opri mancatul in exces.

Apoi, problema este intensificata si de o conditionare operanta, care intervine atunci cand aparitia comportamentului este conditionata de dorinta pentru recompensa. Cu alte cuvinte, dorinta de a fi iubit, apreciat, recunoscut etc va duce la mancatul emotional, pentru ca am fost invatati ca vom avea aceste sentimente atunci cand mancam.

Comportamentul devine conditionat atunci cand atribuim indeplinirea unei  nevoi unui comportament care, de fapt, nu indeplineste nicio nevoie. Aici se produce mutarea de la un comportament sporadic si recompensat arbitrar la un comportament care apare in mod automat si compulsiv, de cate ori iti doresti recompensa. Chiar cu pretul de a fi si pedepsit in urma comportamentului, de exemplu prin castigarea de kilograme in plus.


Conditionarile operante se traduc prin sentimentul ca un anume comportament este singurul in masura sa iti ofere ceea ce iti doresti. Este o concluzie emotionala si nu cognitiva, care ajunge sa iti controleze viata.

Una din problemele cele mai intalnite in privinta mancatului emotional este “ sa mananci ca sa te simti iubit.”

Iata exemplul unei femei care manca de fiecare data cand nu se simtea iubita si voia sa sa simta iubita. In copilarie, mergea frecvent la bunica sa, care gatea intotdeauna mese copioase pentru intreaga familie. Credea ca este iubita de bunica ei doar cand mananca tot din farfurie. Si primea recompensa dorita (se simtea iubita) doar cand manca tot. Si astfel, a inceput sa se simta iubita de fiecare data cand manca. Aceasta este o conditionare clasica.

Mancatul a devenit pentru ea o o experienta pe care dorea sa o aiba ori de cate ori voia sa se simta iubita, indiferent daca ii era foame sau nu. Si asa a aparut conditionarea operanta.

Ideea este sa reusim sa constientizam si sa deconditionam acesti stimuli, astfel incat ei sa nu mai aiba ca rezultat aceste raspunsuri emotionale. De exemplu, daca suntem constienti de ce se petrece in interiorul nostru, mancarea nu va mai produce raspunsuri emotionale, iar singurul efect al mancatului va fi sa-ti satisfaci foamea sau sa te bucuri de gustul mancarii. Dorinta de a beneficia de acea recompensa mult dorita nu va mai duce la dorinta de a manca. Mancatul nu va mai produce recompensele pe care le-a produs in trecut, atunci cand devenim permanent constienti de procesul nostru de dezvoltare personala.

Daca vei vrea sa scapi de singuratate sau de plictiseala, poti sa constientizezi in drum spre frigider ca actionezi de pe acelasi nivel la care exista problema. Si astfel problema nu va putea fi niciodata rezolvata.

Poti sa-ti propui ca, atunci cand te simti singur sau plictisit, sa iesi la o plimbare, sa citesti o carte, sa vezi un film, sa asculti muzica sau sa faci pur si simplu ceva ce-ti place. In timp, vei vedea ca problemele se rezolva de la sine atunci cand gasesti puterea sa te ridici deasupra lor iar frigiderul nu va mai fi solutia pentru problemele tale emotionale.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here