libris.ro

Scopul ultim al comunicarii este sa reusim sa fim cat mai autentici cu noi insine si cu cei din jur si sa obtinem sinceritate si interes din partea interlocutorilor.

Pentru a obtine comunicare autentica, pentru a castiga onestitatea partenerilor de dialog, este important in primul rand sa le oferim noi insine acest lucru.

Fie ca discutam despre relatiile de serviciu, relatiile de cuplu sau de cele dintre parinti si copii, comunicarea onesta are cateva principii simple:

1. Sa asculti.

Ascultarea activa (adica procesul prin care incerci sa intelegi ceea ce ti se spune si sa dialoghezi pe margine intelegerii reciproce a mesajului) este etapa fara de care comunicarea eficienta nu este posibila, cu atat mai putin comunicarea autentica. Sa asculti fara a-l intrerupe pe celalalt este nu numai un semn de buna crestere si respect ci si un element esential pentru a construi increderea.

2. Sa nu folosesti un limbaj agresiv.

Practicile precum agresivitatea de limbaj, barfa, denigrarea persoanelor in discutii informale, feedback-ul negativ dat in public, afirmarea explicita a autoritatii (“asa ti-am spus sa faci, asa faci!”; “eu hotarasc, nu tu!”, etc.) vor descuraja interlocutorii sa va acorde increderea si sinceritatea lor.

3. Obtine angajamentul.

Implicarea interlocutorului, crearea de legaturi, folosirea cuvintelor care implica participarea ( “noi”, “impreuna”, etc.) sunt mecanisme prin care se obtine angajamentul celor din fata noastra si se creeaza bazele pentru o comunicare autentica.

4. Cere si valorizeaza feedback-ul.

“Care este parerea ta?”, “Tu cum crezi ca ar trebui sa facem?”, “M-ar ajuta opinia ta?” – toate acestea sunt formule simple prin care cerem feedback. Trebuie sa ne asumam faptul ca feedback-ul nu e intotdeauna pozitiv si sa stim sa valorizam adevarul lucrurilor care ni se spun.

5. Sustine increderea.

Daca ai castigat increderea interlocutorului si acesta se deschide spre tine, acest comportament va dura exact atata timp cat va fi sustinut reciproc. Comunicarea autentica va exista numai daca ambele parti folosesc sinceritatea, respectul si dorinta pentru binele comun in procesul de comunicare.

Cu totii ne dorim onestitate in relatiile pe care le construim.

De cate ori nu vi s-a intamplat, la inceputul unei relatii, ca partenerul sa va declare ca uraste minciuna sau ca isi doreste sa fiti onesti unul cu celalalt? Onestitatea in comunicare dispare atunci cand exista intentii ascunse, de manipulare, atunci cand celuilalt ii este teama sa spuna adevarul, sau se simte stingherit, sau atunci cand interlocutorul stie ca onestitatea sa iti va rani sentimentele.

In general, nu este imposibil sa “citim” acele persoane care folosesc manipularea pentru a comunica. Acest gen de persoane nu se limiteaza sa practice manipularea si minciuna intr-o singura dimensiune a existentei lor si deci – printr-o analiza si o confruntare – putem discerne cand cineva nu este autentic in comunicare.

De asemenea, comunicarea autentica are de suferit atunci cand celuilalt ii este teama sa-ti spuna adevarul. Daca, de exemplu, suntem parinti autoritari si rigizi in comunicare, copiii nostri se vor feri sa fie onesti cu noi in toate aspectele existentei lor.

Nu in ultimul rand, comunicarea onesta pe care incercam s-o purtam este evitata atunci cand cel de langa noi nu doreste sa ne raneasca sentimentele.

Onestitatea o putem obtine numai practicand-o. Desi uneori nu ne dorim sa ii afectam pe cei din jur atunci cand adevarurile pe care vrem sa le spunem sunt neplacute, este bine sa practicam si sa incurajam adevarul spus cu empatie si eleganta. Sa aratam ca nu ne temem de un feedback autentic, chiar si atunci cand este mai putin placut – deoarece adevarul ne va ajuta sa ne corectam greselile, sa ne imbunatatim comportamentele si sa ne dezvoltam calitatile umane.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here