cum ne eliberam de furie
Psihologie practica / Autocontrol

Cum ne eliberam de furie?

cum ne eliberam de furie
cum ne eliberam de furie


Ce inseamna de fapt, furia?

O emotie care pune adesea stapanire pe noi? Ceva incontrolabil? Sau un produs al mintii si al ego-ului care poate fi eliminat cu usurinta din obiceiurile noastre? Furia inseamna de fapt sa ne pedepsim pe noi pentru greselile celorlalti. Poate mania noastra nu ii va afecta pe ceilalti in cele din urma, insa cu siguranta ne va afecta pe noi.

Mania este un obicei. In copilarie nu avem obiceiuri. Apoi incet, incet, incepem sa repetam anumite comportamente. Comportamentele repetate duc la aparitia obiceiului, iar obiceiul se transforma in tendinta. Vestea buna e ca orice comportament, obisnuinta sau tendinta poate fi distrusa si inlocuita cu aspecte pozitive.

Foarte multi oameni considera ca furia este negativa, iar atasamentele sunt pozitive.

Insa exista o interdepenenta clara intre cele doua. Oamenii vor sa se elibereze de furie dar vor sa ramana legati de atasamentele pe care le au. Si da, atasamentele sunt acceptate de oameni. Mama este atasata de copilul ei, si crede ca atasamentul ei e ceva normal si natural. Iar acest atasament se transforma in obsesie. Cand copilul se imbolnaveste putin, ea incepe sa planga. Daca copilul nu poate manca, nici ea nu mananca si isi face rau singura din cauza atasamentului.

Cu cat atasamentul fata de un lucru e mai mic, cu atat mai mica este posibilitatea de a ne enerva din cauza acelui lucru.

  • Relatia furie-ego

Acum sa vorbim putin despre relatia dintre ego si furie.

Desigur, furia este evidenta iar ego-ul este imperceptibil. Insa intotdeauna, ego-ul este cauza iar furia este efectul. Ego-ul este subtil, nu poate fi vazut, insa el duce la efectele vizibile (uneori mult prea vizibile) ale furiei.  Daca ego-ul cuiva este ranit, persoana respectiva se va infuria. Mania este simptomul, iar ego-ul este boala.

In studiul „Autoeliberarea de frica, ingrijorare si furie”, autorul Tejguru Sirshree Tejparkhij identifica patru tipuri de oameni, in functie de modelul lor de furie :

1.    Sunt oamenii care sunt furiosi pe dinauntru si pe dinafara in egala masura. Gandurile de furie rabufnesc iar persoana respectiva explodeaza. Dau vina de ceilalti, si devin iritati din cauza unor incidente minore. Motto-ul lor in viata este: “eu am dreptate, tu gresesti” si ei chiar cred ca este bine asa.

2.    Sunt cei care sunt furiosi in interior si calmi in exterior. Sunt acei oameni care isi spun tot timpul : „Calmeaza-te! Nu te mai necaji atat. Furia nu-ti face bine. Te vei imbolnavi.”

3.    Sunt acei oameni care sunt calmi interior si furiosi in exterior. Ei sunt exact ca sarpele: daca nu pot musca, atunci sasaie. Pretind ca sunt furiosi atunci cand e necesar.

4.    Sunt cei care sunt clami atat interior cat si exterior. Nici macar nu pretind ca sunt furiosi.

Acum, intreaba-te din ce categorie faci parte si cum poti face sa avansezi spre nivelul patru.

  • Furia si inceputurile copilariei

Cand suntem copii, avem nevoie de atentie si protectie. Iar cei din jur ne-o ofera din plin. Copilul mic primeste tot ce vrea, asa ca sentimentul „sunt cea mai importanta persoana din lume” incepe sa prinda contur. Atunci cand o dorinta nu ii este indeplinita, el incepe sa se intrebe: “De ce aceasta dorinta nu-mi este permisa, daca pana cum am primit tot ce am vrut?”

Treptat, copilul incepe sa foloseasca furia pentru a-si indeplini necesitatile (pe care le considera el importante). Incepe sa planga, sa tipe, sa vada la ceilalti cum folosesc furia pentru a obtine ce doresc. Doar dandu-ti seama de aceste tipare de comportament si de sursa lor din copilarie, poti sa te eliberezi usor de emotiile negative. Incepi sa-ti dai seama ca modalitatea ta predominanta de a fura energia altora provine din copilarie.

Gandirea ta conform careia, daca nu te enervezi, lucrurile nu se rezolva, provine din copilaria ta, atunci cand credeai ca nu vei primi ceea ce vrei, daca nu plangi si nu te manifesti violent.

  • Cum ne castigam auocontrolul? (tehnici de anger management):

Oamenii se gandesc adesea la remedii pentru furie dupa ce se enerveaza. Insa este bine sa integram obiceiurile descrise mai jos in rutina noastra zilnica, pentru a putea preveni atacurile de furie si nu doar pentru a le constata si a incerca sa mai reparam ce se poate dupa aceea.

1. Fii receptiv si atent

Formeaza-ti obiceiul de a sta in liniste in fiecare zi, timp de 15 minute. Mentine-ti corpul nemiscat, umple-ti mintea de ganduri fericite si focalizeaza-te pe respiratie. La inceput, poate nu va fi confortabil. Insa aceste 15 minute te vor invata multe lucruri . Vei avea capacitatea sa-ti cunosti mintea si jocurile ei, sa te eliberezi de credintele limitative si sa primesti binecuvantarea linistii si a pacii.

2. Respira adanc.

Formeaza-ti obiceiul ca atunci cand ai un gand de furie (sau negativ in general) sa respiri adanc si sa il eliberezi incet. Acest obicei va fi foarte benefic pentru disparitia furiei si pentru sanatatea ta.

3. Adopta o dieta echilibrata

Mintea ta este ceea ce mananci. Daca mananci numai mancare grea, condimentata sau numai mancare rece, mintea ta va deveni nelinistita sau lenesa. Daca mananci diversificat si usor, atunci mintea devine calma, concentrata si ascutita. Nu considea corpul si mintea doua entitati separate. Considera-le un singur mecanism. O persoana echilibrata mananca astfel incat cantitatea de sange care curge intre stomac si inima sa die egala cu aceea care curge intre inima si creier.

Ramai la fiecare masa putin flamand. Nu-ti forma obiceiul sa mananci pana nu te mai poti ridica de la masa. Si mananca mai putina carne. Carnea intotdeauna duce la aparitia furiei.

4. Fa exercitii fizice

5. Pastreaza-ti increderea in principiile vietii.

Fiecare fiinta de pe pamant a fost creata pentru a trai santos si pentru a progresa. Intotdeauna sa crezi in aceasta lege a Universului. Furia este o conspiratie impotriva Universului si legilor sale.

Un alt principiu pe care trebuie sa-l aplici intotdeauna este: „Nu trebuie sa existe niciodata doi oameni furiosi, in acelasi timp, sub acelasi acoperis. Urmand aceasta regula, poti preveni in familia ta foarte multe probleme care apar din cauza furiei. Atunci cand tu iti controlezi furia, celalat nu mai poate fi furios mult timp.

6. Citeste carti pentru dezvoltarea ta spirituala.

Unele din e-book-urile gratiute de pe acest site te pot ajuta.

8. Nu folosi cuvinte care pot provoca furie

Nu spune lucruri negative, nu jigni, pentru ca vorbele tale sunt profetii de autoimplinire. Creezi lucrurile la care te astepti si pe care le verbalizezi.

9. Expima-ti nevoile

Exprima-te liber si sincer referitor la ceea ce gandesti si la motivele furiei tale. Acest lucru te va ajuta sa te calmezi.

10. Invata sa-i ierti pe ceilalti.

Iarta-i pe ceilalti si pe tine insuti. Nu le faci o favoare celor pe care ii ierti, ci iti faci un cadou tie insuti. Cadoul se numeste : eliberare de emotii negative, autocontrol, sanatate, prosperitate, fericire, iubire, pace, dezvoltare personala, evolutie spirituala etc.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.