stiluri de leadership
Negociere si Persuasiune

Stiluri de leadership (partea a doua)

stiluri de leadership
stiluri de leadership

6. Stilul de leadership laissez-faire

Aceasta expresie preluata din limba franceza intra in categoria de stiluri de leadership care inseamna ,,lasa lucrurile asa cum sunt” si descrie tipul de lideri care isi lasa angajatii sa lucreze pe cont propriu. Acest stil de leadership poate aparea in mod natural atunci cand managerii nu au suficient control asupra muncii lor si asupra angajatilor lor.

Liderii laissez-faire pot oferi personalului lor libertatea completa de a-si face treaba si de a-si stabili singuri deadlineurile. Ei imbina sprijinul echipei cu resursele si sfaturile daca este nevoie, altfel, nu se implica.

Acest stil de leadership este eficient daca liderul isi monitorizeaza performanta si ofera feedback regulat membrilor echipei lui. Cel mai probabil, eficienta acestuia se va dovedi atunci cand fiecare membru al echipei este suficient de experimentat, talentat si avand capacitatea de a lua singur initiativa. Cel mai mare beneficiu al acestui tip de leadership este faptul ca avand suficienta autonomie, productivitatea creste, iar gradul de satisfactie este si el unul ridicat.

Dezavantajul principal este faptul ca in cazul in care membrii echipei nu isi organizeaza timpul sau nu au aptitudinile, cunoasterea sau motivatiile necesare pentru a –si face treaba, pot dauna organizatiei.

7. Stilul de leadership orientat pe sarcini

Liderii orientati pe sarcini se concentreaza numai pe a-si face treaba bine, ceea ce ii poate determina sa devina autocratici. Ei definesc in mod activ munca si rolurile care le sunt cerute, structureaza, planifica, organizeaza si monitorizeaza munca. De asemenea, ei au in vedere si alte sarcini-cheie precum crearea si mentinerea standardelor de performanta.

Beneficiul acestuia consta in asigurarea indeplinirii sarcinilor la timp, fiind util in organizatiile in care echipele de oameni nu stiu sa isi organizeze bine timpul.

Totusi, din cauza faptului ca tipul acesta de lideri nu se gandesc prea mult la bunastarea echipei, dezavantajele sunt asemenatoare cu cele ale liderului autocractic, precum lipsa motivatiei si retinerea.

8. Stilul de leadership orientat catre oameni/relatii

In ceea ce priveste acest stil, liderii sunt orientati catre organizarea, sprijinul si dezvoltarea oamenilor din echipa lor. Acesta este un stil participativ si tinde sa incurajeze munca in echipa si o colaborare creativa, reprezentatnd opusul stilului de leadership orientat pe sarcini.

Liderii acestia trateaza toti oamenii in mod egal. Sunt prietenosi si abordabili, sunt atenti la nevoile celor din echipa si sunt disponibili atunci cand acestia au nevoie de ajutor sau sfaturi.

Beneficiul acestui stil de leadership este ca liderii creaza genul acela de echipa din care oricine isi doreste sa faca parte. Membrii echipei sunt adesea mai productivi si dornici sa-si asume riscuri, stiind ca liderul o sa le ofere spijinul lui daca este necesar.

Dezavanatajul ar fi faptul ca anumiti lideri pot sa duca prea departe aceasta abordare; ei pot situa dezvoltarea echipei lor mai sus decat sarcinile si proiectele lor.

9. Stilul de leadership serviabil

Acest termen a fost creat de Robert Greenleaf in 1970 si descrie liderul care nu este recunoscut decat la nivelul formal sub statutul de lider. Cand o persoana aflata la orice nivel in organizatia sa conduce o echipa doar prin indeplinirea nevoilor sale, el poate fi descris ca ,,liderul serviabil”. Ei au integritate si conduc cu generozitate.

Din multe puncte de vedere, liderul serviabil prezinta o forma democratica de ledership deoarece intreaga echipa tinde sa fie implicata in procesul deciziei. Totusi, liderii serviabili lucreaza ,,din culise” si isi lasa echipa sa primeasca recunoastere pentru munca grea pe care o depun.

Cei care sustin acest stil de leadership considera ca este o modalitate potrivita de a conduce intr-o lume in care importanta valorilor creste considerabil si in care liderilor serviabili le este recunoscuta puterea datorita valorilor, idealurilor si eticii lor. Aceasta abordare ajuta la crearea unei culturi organizationale pozitive si poate creste moralul membrilor echipei.

Pe de alta parte, alte persoane considera ca in situatiile de leadership competitive, liderii serviabili pot fi lasati in urma de liderii care practica alt stil de leadership. De asemenea, stilul acesta nu este potrivit acolo unde este necesar sa fie luate decizii rapide sau in situatiile in care deadline-ul este unul rapid.

Chiar daca liderii serviabili nu vor fi intalniti in toate organizatiile, prezenta acestora este cea mai practica in domeniul politic sau in pozitii in care liderii sunt alesi pentru a servi o echipa, un comitet, o organizatie, o comunitate.

10. Stilul de leadership transformational

Asa cum am prezentat mai sus, stilul de leadership transformational este cel mai bun tip de leadership care ar trebui folosit in situatiile de business.

Liderii transformationali ii inspira pe ceilalti deoarece ei asteapta ca ceilalti sa dea ce e mai bun din ei in masura in care asteapta acest lucru si de la ei insisi. Acest tip de a conduce duce la o productivitate mare si la implicarea tuturor din echipa.

Punctul slab alacestui stil de leadership este faptul ca desi entuziasmul liderului este transmis echipei, el poate avea nevoie de spirijinul unei alte persoane din exterior pentru a fi motivat.

Tocmai de aceea, in multe organziatii, atat stilul de leadership tranzactional, cat si cel transformational sunt folositoare. Liderii tranzactionali se asigura ca munca de rutina este realizata ca la carte, in timp ce liderii transformationali cauta initiative care sa aduca valori noi in organizatie.

 

 

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *