Unii oameni pot spune o poveste minunata de fiecare data, iar altora nu le reuseste, indiferent cat ar incerca.
Negociere si Persuasiune

Cum sa spui o poveste persuasiva

 

Unii oameni pot spune o poveste minunata de fiecare data, iar altora nu le reuseste, indiferent cat ar incerca.
poveste

Unii oameni pot spune o poveste minunata de fiecare data, iar altora nu le reuseste, indiferent cat ar incerca.

Dar povestitul este o indemanare pe care putem sa o perfectionam si sa o folosim ori de cate ori dorim.

Iata cativa pasi pentru a spune o poveste persuasiva:

1. Cunoaste-ti povestea.

Motivul pentru care povestile pe care le spui acum nu sunt persuasive este ca nu ai reflectat cum trebuie asupra materialului, iar experienta respectivei povestiri nu iti apartine.

Ai fragmente de poveste care iti vin in minte sau anumite exemple, dar nu exista nicio cursivitate care sa lege aceste fragmente, asa ca suna ca si cum ai turui niste gloante cu pusca sau ca si cum ai lasa sa cada niste bilute.

Chiar mai rau, ti se spun povesti pe care tu trebuie sa le adaptezi, ca si cum ar fi ale tale, si nu ai toate informatiile de baza necesare pentru a le face autentice si complete.

Cele mai persuasive povesti sunt acelea care se bazeaza pe ceva experienta.

Pentru ca povestile sa fie bine primite, trebuie sa stii ce doreste ascultatorul sau cititorul sa auda, ca sa-i poti satisface asteptarile.

2. Proiecteaza-ti povestea.

O povestire persuasiva raspunde intrebarilor cine, ce, cand, unde, de ce si cum dupa urmatorul model:

A. Capteaza-mi atentia.

Acest lucru inseamna sa rostesti o fraza atat de puternica, incat oamenii ce se afla la 1,5 metri distanta de tine sa se opreasca din ceea ce fac si sa te asculte sau sa-si ciuleasca urchile pentru a te auzi.

B. Construieste fundatia.

In aceasta parte a povestirii tale asaza fundatia. Include toate informatiile pe care eu trebuie sa le inteleg din povestire, umple golurile din cunostintele mele si da-mi indeajuns de multe elemente pentru a intelege ce doresti sa spui.

In aceasta sectiune introdu acele lucruri pe care cineva trebuie sa le cunoasca.

C. Trezeste-mi emotiile.

Entuziasmeaza-ma sau fa-ma sa simt durere, dorinta, pofta sau tristete.

Ia cel putin 3 puncte de pe lista creata care provoaca emotivitate si pune-le in aceasta sectiune a povestirii.

Asigura-te ca folosesti argumente cu care imi va fi greu sa nu fiu de acord sau care stiu ca mi se vor intampla imediat sau i s-au intamplat cuiva pe care il cunosc.

(Daca nu pot povesti din propria experienta, atunci acum este momentul sa introduc povestea cuiva ca mine si sa descriu ce i s-a intamplat.)

D. Adu dovezi.

Da-mi un exemplu referitor la cineva pe care il cunosc, de preferat, sau referitor la cineva ca mine.

Spune-mi povestea lui si arata-mi ca este o persoana reala.

Daca nu mai ai alte referinte pe care le poti face, atunci spune o poveste despre tine care va adauga credibilitate si temeinicie in acest moment.

E. Raspunde-mi la intrebari.

Gandeste-te la cel putin trei pana la cinci intrebari pe care cu siguranta le voi avea si raspunde la ele dinainte.

Fa-ma astfel sa cred ca esti un expert deoarece stii exact ce intrebari voi avea.

Mai adauga niste dovezi aici, aratand cum altcineva a avut exact aceeasi intrebare si care a fost efectul obtinut.

F. Ofera-mi indeajuns de multe informatii pentru a putea trage o concluzie.

Ofera-mi acele informatii ce-mi vor fi de ajuns, astfel incat sa mai am un numar foarte mic de intrebari care vor necesita o interactiune.

Spune-mi ce trebuie sa fac, pana cand si de ce ar trebui sa o fac.

In termeni psihologici, aceasta ne provoaca o reactie de tipul unei cautari trans-derivative pentru a incerca sa gasim raspunsurile si intelesurile.

G. Afla care este feedback-ul meu.

Vreau sa stiu ca am inteles.

Nu vreau sa incep sa ghicesc, asa ca intreaba-ma.

Permite-mi sa-ti ofer mai multa informatie acum cand ti-am auzit povestea. Lasa-ma sa-ti arat cum se aplica in cazul meu ceea ce tocmai ai spus.

Asa se proiecteaza o poveste persuasiva.

De indata ce ti-ai schitat povestirea in acest format, poti incepe sa adaugi partile care fac povestea interesanta.

Fiecare poveste pe care intentionezi sa o spui pentru a convinge pe cineva trebuie proiectata exact in acest format, pentru a te asigura ca va avea succes.

3. Spune-ti povestea.

Sa iti spui povestea este cea mai frumoasa parte, dar si cea la care majoritatea esueaza.

Adu-ti aminte atunci cand erai copil si cineva iti citea o poveste.

Era ceva coplesitor atunci cand cineva iti citea o poveste, dar tu iti doreai sa auzi povestea de la o singura persoana.

Acea persoana era cea care facea ca povestea sa prinda viata.

Dragonii racneau catre tine facandu-te sa tipi ingrozit; domnitele vorbeau cu glascioarele lor subtiri; taietorii de lemne cu vocile lor groase faceau sa-ti vibreze oasele.

Erai prins ca intr-o vraja si de-abia asteptai sa auzi continuarea.

Atunci cand povestitorul tau favorit citea, nu te saturai de ascultat povesti.

Povestitorii convingatori iti retin toate simturile cu limbajul trupului lor, cu tonul lor, cu felul in care te privesc in ochi si cu emotiile lor.

Te tintuiesc locului cu emotia transmisa, te amuza cu umorul lor si te conduc catre singura concluzie logica pe care o poti trage.

Ce sentiment minunat!

Resurse: Dave Lakhani – Persuasiunea – arta de a obtine ceea ce vrei

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *