[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

psihologia si nlp-ul aplicate in management
psihologia si nlp-ul aplicate in management

In dorinta mea de va face cunoscute cat mai multe resurse valoroase va semnalez astazi publicatia-video Management si Psihologie, care are o aparitie trimestriala si se adreseaza managerilor, celor care aspira la o cariera in management, specialistilor in stiinte comportamentale si managerilor de resurse umane.

Primele numere ale publicatiei s-au concretizat in doua filme la care am remarcat calitatea informatiilor, structura clara a continutului si numarul mare de surse de documentare (manageri, consultanti, traineri, specialisti in managementul resurselor umane). Filmele sunt realizate de o echipa de specialisti in psihologie organizationala (Marius Merlusca, Madalina Petrescu, Mirela Zivari si Bucur Ion).

Primul numar al publicatiei, Cerinte de la managerul modern, se adreseaza cu precadere noilor manageri si celor care aspira la o pozitie manageriala.

Filmul este construit pe baza dialogului dintre manageri si consultanti si trateaza cateva concepte psihologice de baza necesare managerilor nou numiti in functie: sursele de cerinte în activitatea manageriala, definirea problemei in procesul de analiza a performantei subordonatilor, problema „deschiderii” catre sefi si subalterni si contractul psihologic.

Specialisti invitati: Anca Iancu – recruitment & communication manager ING, Alina Popescu – psiholog BEHAVIOR CENTER, Cristina Manole – consultant EXCEED, Romeo Cretu – consultant HRD. Prezentare: Madalina Petrescu – psiholog, doctorand psihologie organizationala si Marius Merlusca – psiholog, consultant ELF Consulting.

Cel de al doilea numar, Aplicatii NLP in management, se adreseaza unui auditoriu mai general, analizand eficienta metodelor de programare neurolingvistica in management.

Pe parcursul celor 90 de minute sunt abordate urmatoarele teme: filtre si metaprograme, starea de “rapport” – secretul influentei la nivel interpersonal, convingerile si legatura lor cu performanta, ancorarea, conducerea echipei prin intermediul valorilor, stabilirea obiectivelor de succes, modelarea excelentei.

Invitatii sunt traineri, coachi, specialisti NLP si consultanti: Andy Szekely – AS Training & Coaching, Bert Belder – Nederlands Traininginstitut, Catalin Nedelcea – Fac. De Psihologie Bucuresti, Catalin Zaharia – Mind Master, Cristian Mihai – NLP Art Grup, Daniel Bichis – Competent Consulting, Mihaela Stroe – Acta Nonverbal, Peter Schutz – Osterreichisches Trainingszentrum, Petra Muller Demary – Management Developement Institute.

I-am cerut mai multe amanunte despre acest proiect unuia dintre realizatori, psihologul Marius Merlusca:

– Cum v-a venit ideea realizarii acestor filme?

Psihologia are o natura duala. Pe de o parte este interesanta si misterioasa dar pe de alta este arida si ezoterica. Prietenii spun in gluma ca filmele din care nu pricepi nimic sunt “psihologice” sau ca disciplina cea mai plictisitoare la scoala era psihologia sau “daca ai probleme trebuie sa te vada un psiholog” si mai este o suita larga de alte motive prin care oamenii se simt indepartati de aceasta stiinta sau o evita.

Aplicatiile psihologiei sunt mult mai vaste, iar psihologia este mult mai frumoasa daca o aplici in viata reala decat au reusit profesorii nostri sa convinga prin manuale si tratate sau decat reiese din filmele artistice. Acesta a fost fondul general pe care sa zicem ca a aparut idea.

Apoi, la modul concret, in timpul programelor de training pentru echipele de manageri, cum ar fi leadership, psihologie managerială, comunicare sau alte programe de soft skills – aveam nevoie de exemplificari pentru a evidentia anumite tipare de comportament iar filmul este cel mai indicat pentru acest lucru.

– Cum ai pozitiona filmul printre alte productii?

– Cel mai aproape ca gen este filmul documentar. Insa filmele documentare se adreseaza unui public mai larg si mai difuz, pe cand seria de filme “Management si Psihologie” se adreseaza unui public mult mai restrans şi mai bine definit: cu educatie inalta, bine informat, cu functii de conducere sau aspirant la functii de conducere si care isi dedica timp pentru autodezvoltare.

Din acest considerent am renuntat la artificiile artistice, am marit cantitatea de cunostinte si informatii prezentate, am pastrat limbajul conceptualizat si nu am lasat decat foarte rar mesajele directe de tip “asa trebuie facut”.

– Cum sunt concepute filmele?

– Primul numar a plecat de la un scenariu in care am cuprins unele concepte de baza din psihologia manageriala si pe care am dorit sa le ilustram prin dramatizari si analize multisursa: interviuri cu manageri si specialisti, prezentari teoretice.

La filmul al doilea am facut invers: am plecat de la ceea ce au declarat specialistii si pe baza acestora s-a construit scenariul si interpetarile studiilor de caz. Nu ramanem ancorati intr-un scenariu rigid atata timp cat scopul este ca filmul sa fie cat mai complet si sugestiv pentru tematica sa.

Ne straduim sa pastram un echilibru intre a avea un continut de specialitate consistent si sa avem si o dinamica vizuala adecvata pentru a mentine nivelul atentiei ridicat la fiecare capitol in parte, iar pentru acest lucru de emulte ori gasim solutii chiar in timpul filmarilor.

Interviurile cu specialistii si managerii ce apar in fiecare film sunt libere, le luam in mediile lor de lucru fara a organiza un studio special astfel incat sa pastram naturaletea si caracterul mai putin formal al exprimarii. Selectam pentru film doar acele mesaje de baza, clar exprimate si care completeaza tematica. Nu lasam nimic redundant. De exemplu din 2 ore de interviu raman in film cam 4-5 minute maxim.

In acelasi mod procedam si pentru obtinerea reactiilor verbale si comportamentale ale angajatilor de la companiile care ne permit sa filmam in timpul orelor de lucru. Filmam zeci de ore si pastram doar cateva secunde sugestive pentru tematica noastra.

Ceea ce nu poate fi surprins in mod natural este interpretat de persoane care trebuie sa se potriveasca profilului dorit (selectati dintre angajatii companiilor unde facem filmarile) sau actori mai putin cunoscuti care sa nu te duca cu gandul la o interpretare artistica. Materialul este legat si completat la final de prezentatori.

– Care sunt planurile pentru numerele urmatoare?

– Ca si tematica pregatim in urmatoarele numere: aplicatii ale psihologiei in managementul de proiect si in evaluarea de personal, creativitatea si inovatia organizationala, gandirea strategica si inteligenta emotionala.

In privinta formei avem o decizie de luat si asteptam inca feed-back-urile de la abonatii nostri si de la cei care utilizeaza filmele ca suport pentru traininguri si anume daca pastram ritmul alert si continutul mare de informatie sau lasam materialul “sa mai respire”. Bineinteles ca mai sunt multe aspecte de imbunatatit si de care suntem constienti insa aprecierile de pana acum ne-au convins sa continuam aceasta idee.

_________________

In incheierea acestui articol va invit sa vizitati site-ul publicatiei Management si Psihologie, unde puteti comanda filmele pe suport DVD sau va puteti abona pentru a le urmari online. De asemenea puteti urmari un numar mare de interviuri in sectiunea Videoclub (gratuit pana la sfarsitul lunii ianuarie).

de Corina Marin
NLP Practitioner[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here