elefant.ro

Probabil ca ati auzit pana acum de multe ori cuvintele “O tona de teorie face cat un gram de practica”.

Este perfect valabil si in cazul NLP: desi am citit cateva carti despre acest subiect, impactul a fost semnificativ abia dupa exercitiile practice pe care le-am facut atunci cand am urmat primul training NLP.

Pentru inceput am sa reiau pe scurt cateva din informatiile pe care Ionut Ciurea le-a prezentat in articolul Introducere in NLP: atitudine pentru excelenta.

NLP s-a “nascut” in 1972, cand Richard Bandler si John Grinder s-au intalnit la Universitatea Santa Cruz din California, unde pentru inceput au studiat trei psihoterapeuti extraordinari (Frederic Perls, Virginia Satir si Milton Erickson), intrebandu-se ce anume ii face pe acestia sa obtina rezultate atat de bune in comparatie cu ceilalti psihoterapeuti.

Au incercat sa ii copieze si au descoperit astfel ca, desi aveau personalitati diferite, ei foloseau aceleasi mecanisme si aceleasi strategii comportamentale atunci cand lucrau cu subiectii lor. Copiindu-i in detaliu, ei reuseau sa obtina aceleasi rezultate ca si modelele lor.

Studiind in continuare performerii si rafinand strategiile obtinute ei au ajuns la o metoda de reproducere a rezultatelor deosebite, pe care o cunoastem astazi ca modelarea excelentei.

NLP s-a dezvoltat in doua directii: modelarea excelentei umane (indiferent de domeniu) si crearea unei tehnologii care permite atingerea succesului atat in comunicarea cu sine cat si in comunicarea cu ceilalti.

NLP nu a incearcat sa afle de ce au aparut problemele, ci a dezvoltat o serie de tehnici care se concentreaza pe CUM se poate realiza schimbarea.

Stiti cum se scrie un CD? Sunt sapate pe el niste mici canale care la citire redau informatia. Sa ne imaginam creierul nostru ca fiind un CD pe care “scriu” parintii, profesorii, cei din jur, evenimentele care au loc in viata noastra. Si asa se face ca la “citire”, atunci cand suntem pusi intr-o anumita situatie, ajungem sa folosim tiparele de gandire, de comportament, de actiune pe care le avem – si acestea nu sunt intotdeauna cele mai bune.

Din fericire am vazut practicand NLP ca acest CD este reinscriptibil… vechile tipare pot fi inlocuite cu altele noi, care sa asigure succesul.

Asadar, NLP – Neuro Linguistic Programming vine de la:

Neuro – cum functioneaza creierul, cum gandim;
Lingvistic – cum comunicam cu noi si cu altii;
Programare – cum ne programam actiunile pentru a ne atinge scopurile.

Daca ar fi sa ma gandesc la doar cateva lucruri pe care le-am invatat din NLP, probabil ca as alege:
-imbunatatirea comunicarii la nivel verbal, nonverbal si paraverbal;
-atingerea unor stari de potential maxim si ancorarea lor pentru a le folosi instantaneu atunci cand am nevoie de ele;
-controlul starilor si al emotiilor;
-modificarea unor tipare de gandire, comportament si actiune nedorite cu altele noi;
-abilitatea ca atunci cand doresc sa rezolv o problema, sa aflu la ce nivel neuronal trebuie sa intervina schimbarea;
-un set nou de reguli (numite presupozitii) care ma ajuta sa-i inteleg mai bine pe cei din jur;
-abilitatea de a trece peste filtrele pe care oamenii le folosesc in comunicare (generalizari, distorsiuni, omisiuni etc.);
-stabilirea obiectivelor astfel incat ducerea lor la indeplinire sa fie asigurata.

Pilonii de baza ai NLP

1.TU

Cea mai importanta parte intr-o interventie NLP esti chiar tu. Succesul depinde de resursele pe care le ai si de abilitatile pe care le dobandesti si pe care le folosesti.

De asemenea este importnt ca scopurile tale sa fie in concordanta cu adevaratele tale credinte si valori – si NLP te ajuta sa le descoperi.

2.PRESUPOZITII

Sunt un set de principii care, atat timp cat sunt acceptate, fac ca metoda sa functioneze. Un exemplu similar ar fi axiomele din geometrie care ne ajuta sa ducem la capat rezolvarile problemelor din acest domeniu.

3.RAPPORT

Acest termen inseamna a crea o relatie in care cei implicati se simt bine si pot fi deschisi unii fata de altii.

Imaginati-va cat de bine ati putea comunica cu un chinez daca nu ii cunoasteti limba. Dar cum ar fi daca ati invata limba chineza?

NLP a dezvoltat tehnici pentru a observa cum comunica ceilaltii si pentru a invata sa “vorbim pe limba lor”.

4.OBIECTIVE

O abilitate de baza dezvoltata de NLP este aceea de a sti ce vrei sa obtii, daca acele lucruri sunt cele mai potrivite pentru tine (in conformitate cu valorile si credintele tale) si care sunt strategiile prin care iti poti atinge obiectivele.

5.FEEDBACK

Cum stii ca ai obtinut ceea ce doreai? Este important sa dai atentie informatiilor despre tine si despre luma din jur. Le poti obtine cu ajutorul simturilor: vaz, auz, simtul tactil, gust si miros.

Dar de ce este important? Pentru ca poti evalua daca esti pe drumul cel bun in atingerea obiectivului tau, daca  l-ai atins sau, in caz ca rezultatele nu sunt cele dorite, iti poti ajusta stategia.

6.FLEXIBILITATE

In orice sistem, elementul care are cel mai mare succes este cel care da dovada de cea mai mare flexibilitate.

Atunci cand stii unde vrei sa ajungi, sansele de a obtine succesul sunt cu atat mai mari cu cat ai mai multe strategii de a-l atinge. In al doilea rand nu te poti astepta ca daca faci ce ai mai facut si n-a mers, sa faci aceleasi lucruri si sa obtii rezultatul dorit. Trebuie sa fii suficient de flexibil pentru a schimba strategia.

In articolele viitoare voi incerca sa vorbesc pe larg despre fiecare dintre acesti piloni. Pana atunci, Happy NLP!

de Corina Marin

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here