libris.ro

jurnalul stresuluiIn ceea ce priveste managementul timpului si al stresului, putem fi cu usurinta pacaliti de propriile capcane in care ne lasam prinsi. Chiar daca stresul pe termen lung este de obicei cauza multor afectiuni sau neplaceri, este important sa constientizam ca acesta este format din parti ale stresului pe termen scurt. O modalitate de dezvoltare personala prin care ii putem face fata acestuia din urma este sa tinem un jurnal al stresului.

 

Fie ca stresul vine sub forma aglomeratiei din trafic, clientilor dificili, muncii extenuante sau unor vesti neplacute, multi dintre noi ne aflam sub amprenta lui zi de zi. Daca acesta continua sa isi faca de cap cu viata noastra, ne poate afecta atat productivitatea, cat si starea de sanatate.

Aici intervine rolul jurnalului stresului. El ne ajuta sa intelegem cauzele stresului pe termen scurt. De asemenea, ne ofera o perspectiva mai profunda in legatura cu felul in care reactionam la stres si ne ajuta sa identificam nivelurile de presiune cu care ne pregatim sa operam.

Ideea principala care se regaseste in spatele unui jurnal al stresului este aceea ca ne ajuta sa inregistram informatii despre situatia de stres cu care ne confruntam cu scopul de a analiza si gasi o finalitate acestor experiente.

Astfel, pe langa faptul ca ne ajuta sa analizam cele mai comune surse de stres ale vietii noastre, ne ajuta de asemenea sa:

  • Gasim cauzele stresului in mod detaliat
  • Aflam nivelul de presiune la care suntem cei mai eficienti
  • Gasim modalitatile prin care sa fim capabili sa imbunatatim capacitatea noastra de a reactiona la stres.

Sa scriem un jurnal

Iata informatiile pe care ar trebui sa le notam in jurnalul stresului:

  • Data si ora la care scriem
  • Cel mai recent eveniment stresant pe care l-am experimentat
  • Cat de fericiti ne simtim acum, folosind o scala de la -10 (cea mai nefericita stare in care am fost) la +10 (cea mai fericita stare).
  • Cat de eficienti suntem acum, folosind o scala de la 0 la 10 in care 0 arata ineficienta cea mai mare de care am dat dovada, iar 10 arata gradul cel mai mare de eficienta pe care l-am dobandit.
  • Cauza fundamentala a stresului (fiind cat se poate de sinceri si obiectivi)

De asemenea, putem nota:

  • Simptomele pe care le-am simtit in timpul stresului (de exemplu ,,fluturi in stomac”, furie, durere de cap, repulsie, palme umede).
  • In ce masura am facut fata evenimentului: reactia noastra a rezolvat situatia sau a inrautatit starea lucrurilor?

Analizarea jurnalului

Daca deja tinem jurnalul de cateva zile, putem trage cateva concluzii inca de pe acum:

  • In primul rand, este important sa aruncam o privire asupra tipului de stres pe care l-am experimentat pe parcursul tinerii jurnalului. Putem sublinia cele mai frecvente cazuri de stres (de exemplu, intarzierea la serviciu de 3 ori la rand), cat si cele mai neplacute situatii de stres.
  • Analizand situatiile stresante prin care am trecut, putem privi si cauzele acestora, ramanand la aprecierea noastra sa analizam felul in care am reactionat la situatia data.
  • Urmatorul pas este acela de a analiza cauzele stresului si de a incerca sa gasim o modalitate prin intermediul careia putem schimba situatiile care ne-au condus catre acesta.
  • In final, este important sa vedem cum ne-am simtit in acele situatii tensionante, intelegand felul in care emotiile noastre si-au pus amprenta asupra fericirii si eficientei noastre.

Prin analizarea acestui jurnal, vom fi capabili sa intelegem care sunt cele mai importante si frecvente surse de stres in viata noastra, cat si nivelul de presiune caruia ii facem fata. De asemenea, ne ajuta sa intelegem ceea ce cauzeaza stresul pentru noi in speranta ca putem gasi solutii pentru aceste din urma situatii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here