libris.ro

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

lectia de leadership perfectionismul
lectia de leadership perfectionismul

In viata oricarui lider, exista o lectia de perfectionism.

La aceasta materie nu se absenteaza deoarece trasatura amintita pare a fi inclusa printre trasaturile multor lideri, dar si a multor angajati. In cele ce urmeaza, regasim o serie de sfaturi prin care putem transforma perfectionismul distructiv intr-o trasatura mai putin negativa in a noastra dezvoltare personala.

Perfectionismul are la baza un set de patternuri ce contin diferite mecanisme de aparare, indemnandu-ne sa tindem catre obiective nerealiste.

Exista 2 tipuri de perfectionism: cel flexibil, care consta in standarde cat mai ridicate, pastrand o abordare optimista si o dorinta de imbunatatire a situatiei prezente. Acest tip de perfectionism este cu siguranta unul sanatos. Cea de-a doua varianta a perfectionismului este mai degraba rigida, referindu-se la persoanele care nu sunt niciodata satisfacute de rezultatele lor. Daca ceva nu este perfect, ei renunta la acel ceva. Astfel, ei pot experimenta teama de esec, indoiala, nefericirea si alte emotii dureroase. Este important sa intelegem diferenta intre perfectionismul daunator si o cursa sanatoasa catre succes. Perfectionistii pesimisti vad in greseli ceva de neacceptat, considerand ca ceilati ii vor vedea drept incompetenti.

Iata cum putem cunoaste perfectionismul daunator:

• Avem scopuri prea inalte si greu de realizat. Daca nu suntem cei mai buni, avem tendinta de a renunta.
• Vedem in fiecare greseala un esec, iar daca cineva indeplineste o sarcina mai bine decat noi, vedem in acest lucru din nou un esec.
• De multe ori, plecam tarziu de la locul de munca deoarece reluam munca sau o tot amanam.
• Ne simtim inconfortabil cand nu ne incadram in propria definitie a perfectiunii.
• Nu ne place sa riscam deoarece nu avem garantia ca acea sarcina nu poate fi indeplinita perfect. Ramanem la sarcinile pe care le putem controla deoarece stim ca le putem indeplini.
• Nu ne intereseaza procesul invatarii sau muncii. Ne intereseaza doar rezultatul.
• Avem un atasament nerealist fata de parerile celorllati.
• Nu facem fata criticismului si feedback-ului.
• Nu reusim sa dam sarcini celorlalti in timp util.

Cum putem schimba comportamentul perfectionist distructiv?

1. Identificarea comportamnetului.

Putem incepe prin a face o lista cu toate lucrurile pe care le avem de facut si care trebuie sa iasa “perfect” – la munca, in viata de familie, in pasiunile noastre sau in relatiile personale. De exemplu, poate ca ne verificam proiectele de prea multe ori deoarece ne temem ca s-a strecurat vreo greseala. Poate ca ajungem la intalniri prea devreme deoarece ne temem sa nu intarziem. De asemenea, este indicat sa examinam si lucrurile pe care nu le facem din cauza perfectionismului.

2. Identificarea credintelor.

In dreptul fiecarui comportament, ar fi indicat sa scriem de ce credem ca aceasta actiune ar trebui realizata perfect. De exemplu, sa ne imaginam ca exista zile in care nu lasam nimic in seama asistentilor nostri, chiar daca acesta este motivul pentru care i-am angajat. Nu le delegam sarcini deoarece consideram ca nu le vor indeplini asa cum trebuie, iar noi vom arata rau.

3. Provocarea comportamentului

O data ce si aceasta sarcina a fost indeplinita, veniti cu ceva concret pentru fiecare comportament. De exemplu, putem incerca sa ii incredintam o sarcina care nu este neaparat urgenta asistentului nostru. O data ce este completa, o putem revedea pentru a ne asigua ca a fost indeplinita corect.

4. Evaluarea rezultatelor.

O data ce am schimbat comportamentul, sa analizam ce s-a intamplat. Poate ca vom simti teama pe masura ce vom face aceasta schimbare, insa este normal. Totusi, poate vom observa ca anxietatea se diminueaza in mod evident o data ce vedem rezultatele.

De asemenea, nu uitati:
• Sa aveti scopuri realiste
• Sa va ascultati emotiile
• Sa nu va fie teama ca veti gresi
• Sa va reevaluati propriile comportamente
• Sa va concentrati pe intreaga sarcina
• Sa va relaxati si sa fiti mai spontani

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here