un pansament pentru abuzul verbal
Inteligenta emotionala EQ

Un pansament pentru abuzul verbal

Nu mai exista nicio indoiala ca la inceput a fost Cuvantul. Dar felul in care acesta avea sa fie folosit ramanea din nou la alegerea fiecarui locuitor la Pamantului, in drumul de dezvoltare personala pe care avea sa-l strabata.

La inceput, ne bucura atat de tare fiecare descoperire a cuvantului prin simplul fapt ca despartindu-l in silabe, parca ii interiorizam semnificatia pentru ca mai tarziu sa-l rostim fara sa credem in puterea lui sau sa-l rostim pur si simplu a uitare…

Cuvintelor le plac cuvintele, dar in momentul in care omul alege sa incline balanta mai mult decat este cazul in sfera negativa, intunecoasa si dureroasa a abuzurilor verbale, pana si cuvintele par sa se dusmaneasca intre ele.

Cum recunoastem un abuz verbal?

Abuzul verbal ia deseori forme nebanuite care pot fi incadrate in sfera comunicarii. Aflam astfel ca agresorul poate actiona verbal, scris sau in mediul online. Printre cele mai cunoscute semne ale unui abuz verbal, le regasim pe urmatoarele:

•    strigatul
•    insulta
•    comentariile sarcastice (in particular sau in public)
•    crtiticismul dus la extrem
•    amenintarile
•    indiferenta la sentimentele celuilalt
•    blesetemul/ injuratura
•    cuvintele manipulatoare
•    poreclele batjocoritoare

Care sunt efectele unui abuz verbal?

Efectele abuzului verbal nu intarzie sa apara, iar o inteligenta emotionala slab dezvoltata este primul element care poate interveni, in special in randul victimelor mai tinere. De asemenea, un sentiment de rusine si o stima de sine foarte scazuta sunt de asemenea alte efecte. Sunt de mentionat si o lipsa generala de incredere si un sentiment de inferioritate, emotii ce pot conduce la dezvoltarea unor probleme psihologice.

Cum putem controla abuzul verbal?

Desi in anumite momente este posibil sa nu fim constienti ca suntem victimele unui abuz verbal si desi este dificil uneori sa facem fata unor astfel de evenimente, speram ca sfaturile de mai jos sa ne ajute sa dobandim o perspectiva sanatoasa asupra acestui aspect ce isi face unoeri simtita prezenta in viata noastra:

1.    Orice problema emotionala include 3 aspecte: evenimentul declansator, credintele victimei despre acesta si emotiile si comportamentul victimei care rezulta din acest aspect.

Uneori, oamenii trec de la enevimentul declasantor la comportamentul victimei, fara a avea in considerare si credintele acesteia cu privire la ceea ce s-a intamplat. Cu alte cuvinte, se realizeaza o trecere la fapte inainte de a gandi situatia. Atata timp cat victima isi poate schimba convingerile pe care le are cu privire la comportamentul abuziv (de genul: ,,Iata-l ca incearca din nou sa ma controleze!), emotiile se pot modifica de asemenea.

2.    Recunoasterea diferentei dintre emotiile pozitive si negative.

Victimele care au convingeri care nasc emotii negative experimenteaza furia, ura fata de propria persoana si anxietatea in timp ce victimele ale caror convingeri cuprind emotii pozitive au de-a face cu frustrarea, dezamagirea si tristetea. Emotiile pozitive pot fi cu usurinta intelese (nimeni nu se simte fericit atunci cand este abuzat), insa emotiile negative creaza o spirala a unui comportament neproductiv si sentimentul ca suntem intepeniti intr-o situatie in care nu exista nicio cale de iesire.

3.    Setarea unor limite personale in legatura cu un comportament pe care nu il acceptam.

Granitele personale se erodeaza pe masura ce agresorul castiga tot mai mult teren in zona de confort a victimei.  Stabilirea acestor granite si constientizarea momentului in care sunt incalcate ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru victima, atat in ceea ce priveste recunoasterea situatiei in care se afla, cat si in a cauta masuri de protectie fata de aceasta.

4.    Victimele care vorbesc celorlalti despre abuzul verbal au o capacitate mai mare de a-si pastra mintea limpede atunci cand abuzul intervine.

Tocmai de aceea este important ca ele sa fie atente atunci cand selecteaza persoana careia i se confeseaza. Daca cineva din grupul nostru considera ca facem prea mult zgomot pentru nimic, atunci ar trebui sa ne gandim daca este cu adevarat persona potrivita careia sa-i impartasim emotiile noastre.

5.    Victimele care afirma ca sunt abuzate in momentul in care acest comportament apare au oportunitatea de a-i accentua agresorului comportamentul pe care poate nu il constientizeaza.

Cea mai simpla modalitate de a a raspunde unui abuz verbal este: ,,Opreste-te!”

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *