inteligenta emotionala la serviciu si in afaceri - Aimee.ro resurse pentru dezvoltare personala si evolutie spirituala
Exista foarte multe aspecte care pot ajuta un individ sa devina un lider bun si un om puternic : cunostintele, pasiunea, ambitia, vointa, intelectul. Insa mai exista un factor care, in opinia specialistilor, capata din ce in ce mai multa importanta: inteligenta emotionala.

Inteligenta emotionala este abilitatea de a folosi emotiile intr-un mod pozitiv si constructiv in relatie cu ceilalti, de a sti sa interactionezi cu oamenii intr-un fel care sa ii atraga de partea ta, nu sa-i indeparteze de tine, de a-ti recunoaste propria stare emotionala si a recunoaste starea emotionala a celorlalti.  Este vorba despre a sti sa faci alegerile potrivite pe moment, pentru a interactiona bine cu cei din jur, despre a sti sa tratezi oamenii intr-un mod pozitiv si constructiv. Toate sunt lucruri care conteaza enorm intr-o afacere, nu?

Inteligenta emotionala se refera la 4 competente de baza:

1. Autocunoasterea

Inseamna a recunoaste cum te afecteaza emotiile. Este necesara o autoevaluare obiectiva, o cunoastere clara a punctelor forte si a limitelor personale si capacitatea de a-ti detecta ariile personale care trebuie imbunantatite. Indivizii constienti  de ei insisi sunt deschisi sa invete din experienta, sunt deschisi la feedback, la perspective noi si la dezvoltare personala.

2. Autocontrolul
Este abilitatea de a face fata propriilor stari, impulsuri si resurse. Inseamna sa ai mai multe optiuni de interactiune cu ceilalti si sa ai capacitatea de a-ti controla reactiile in situatii dificile. Autocontrolul include adaptabilitate, inovatie, optimism si capacitatea de a fi demn de increderea celorlalti.

3. Constiinta sociala
Inseamna puterea de a intelege sentimentele, nevoile si grijile celorlalti. Constiinta sociala se refera la empatie, capacitatea de a-i intelege pe ceilalti, de a le citi starile si de a te conecta la ele.

4. Managementul relatiilor interpersonale
Aceasta calitate se refera la capacitatea de a avea relatii de calitate cu ceilalti, de a comunica si a-i asculta cu adevarat pe ceilalti. Cei care au aceasta abilitate inteleg ca emotiile se transmit foarte repede si isi adapteaza stilul de comunicare in functie de oamenii si situatiile intalnite.

Inteligenta emotionala la serviciu

Locul de munca este de obicei un loc unde, prin colaborarea unor oameni extrem de diferiti, se nasc idei, produse, servicii care duc la cresterea afacerii. Insa locurile de munca nu sunt numai „afaceri”, ci sunt o retea de socializare si de dezvoltare personala, in care fiecare isi aduce propriile emotii, propria incarcatura de stres, si propria povara a ego-ului. Inteligenta emotionala ne ajuta sa dezvoltam relatii sanatoase la locul de munca, sa rezolvam problemele folosind atat logica cat si sentimentele, sa ne mentinem optimisti in orice situatie, sa ne mentinem flexibilitatea in situatii stresante, sa fim receptivi la nevoile celorlalti, sa raspundem cu calm in situatii dificile si oamenilor dificili.

Acum ceva timp, multi oameni sustineau ca IQ-ul este mai important decat inteligenta emotionala. Studiile din ultima perioada au aratat insa ca inteligenta emotionala este mai importanta decat IQ-ul pentru a atinge succesul in cariera. Mediul de lucru din companiile de astazi este in continua schimbare. Daca aveti o afacere, veti putea obtine ce este mai bun de la fiecare angajat doar creand un loc de munca care se ghideaza dupa regulile inteligentei emotionale.

Inteligenta emotionala devine absolut necesara atunci cand avem de-a face cu oameni dificili, inclusiv clienti, angajati, colegi si sefi. Abilitatea ta de a intelege si de a empatiza cu ceilalti este cea mai importanta calitate pe care ti-o poti dezvolta. Inteligenta emotionala este importanta pentru a face fata schimbarilor, pentru a intelege cerintele unui nou proiect, pentru a trece mai usor peste obstacole, pentru a-i motiva si a-i influenta pe ceilalti si pentru a putea lucra cu o echipa in care sunt personalitati diferite.

Unii oameni se nasc cu aceste abilitati. In anumite domenii, succesul nu este posibil fara abilitatile din domeniul inteligentei emotionale. De exemplu, in vanzari. Unii oameni s-au nascut pentru a fi vanzatori de succes. Foarte multe companii testeaza inteligenta emotionala a candidatilor pentru posturile din vanzari. Un studiu recent a aratat faptul ca firmele care isi selecteaza oamenii de vanzari pe baza unor criterii de competenta in inteligenta emotionala,  au crescut cifra de afaceri in primul an cu 63%.

Insa inteligenta emotionala poate fi cu siguranta invatata. Multe firme angajeaza consultanti pentru a-si instrui angajatii in domeniul inteligentei emotionale. Acest lucru trebuie sa devina obligatoriu intr-o companie care isi doreste sa creeze un mediu de lucru placut pentru toti cei implicati.

Inteligenta emotionala este importanta si pentru liber-profesionisti. Pentru ca, inainte de toate, foarte putini oameni lucreaza absolut in izolare. Orice ai face, tot trebuie sa produci ceva pentru un client, asa ca abilitatile tale relationale sunt foarte importante. Si trebuie sa te auto-organizezi. Starea ta de spirit iti afecteaza munca, asa ca e nevoie sa fii echilibrat emotional orice ai face si oriunde ai fi.


Cum pot folosi angajatorii si managerii inteligenta emotionala

Angajatorii si managerii care vor sa aiba succes trebuie sa fie permanent preocupati de calitatea mediului pe care il ofera angajatilor. Intrebarea pe care ar trebui sa o aiba in minte in fiecare zi este: “Cum pot face sa creez un mediu care sa scoata tot ce este mai bun din angajatii mei?” Tacticile opresive nu sunt o strategie pe termen lung, mai ales in vremuri economice delicate.

Relatia personala cu angajatul este cea care va decide in cele din urma daca acel angajat ramane sau pleaca; relatiile cu angajatii determina productivitatea firmei. 

Daca vrei sa-ti imbunatatesti imaginea ca lider, fii deschis la feedback si dornic sa faci schimbari in stilul tau de management, si schimbari la propria persoana. Si intotdeauna aminteste-ti ca a fi inteligent emotional nu inseamna sa fii atat de permisiv incat angajatii sa faca ce vor, ci inseamna sa creezi si sa mentii relatii constructive cu cei din firma.

Pentru liderii de top, inteligenta emotionala este vitala. Cu cat e mai mare pozitia din companie, cu atat mai importanta devine inteligenta emotionala in activitatea ta. In concordanta cu studiile Centrului pentru leadership creativ, cel mai frecvent motiv pentru care esueaza managerii este lipsa calitatilor interpersonale. Diferenta dintre un lider bun si unui exceptional este data in masura de 85 % de inteligenta emotionala.

Angajatorii cauta oameni care sunt nu numai “toba de carte”, ci si carismatici, optimisti, care-si folosesc inteligenta emotionala pentru a evolua. Angajatii incep sa inteleaga din ce in ce mai mult ca nu mai e suficient doar sa-si faca treaba, ci trebuie sa invete sa faca fata unor situatii din ce in ce mai diverse si complexe si sa comunice din ce in ce mai eficient. Liber-profesionistii stiu deja ca fara aceste abilitati nu reusesti sa atragi clientii de care ai nevoie pentru a-ti sustine activitatea.

Asa ca, din orice categorie ai face parte, afla la ce nivel al inteligentei emotionale te afli  si tine cont permanent ca in procesul tau de dezvoltare personala sa incluzi inteligenta emotioanal ca prioritate.


Plan de actiune pentru inteligenta emotionala

Gaseste-ti un test online care iti testeaza toate cele patru arii: autocunoasterea, autocontrolul, constiinta sociala, si managementul relatiilor. In functie de rezultate, stabileste-ti un plan de actiune pentru competenta personala care sa cuprinda aspecte importante pentru fiecare capitol:

Autocunoastere:

Monitorizeaza gandurile si semnele fizice care insotesc un anumit sentiment. Acestea nu sunt ele insele sentimente, ci gandurile si senzatiile care le acompaniaza:

  • transpiri?
  • inima itii bate mai tare?
  • te simti incordat?
  • mintea ti se aglomereaza de ganduri?
  • ti se taie respiratia?
  • ametesti?
  • ti se goleste mintea?
  • tremuri?
  • amortesti?

Autocontrol:

Foloseste strategiile care te ajuta sa iti controlezi reactiile la situatiile ce starnesc emotii. Încearca cele de mai jos pe moment:

  • Asculta – In timpul conversatiilor dificile, lasa-i intotdeauna pe ceilalti sa termine de vorbit, chiar daca dureaza ceva. Acest lucru scade semnificativ sansele sa te grabesti sa critici, calmeaza cealalta persoana si iti ofera timp sa te gandesti la ce sa faci.
  • Fa un pas inapoi – Imagineaza-ti situatia actuala ca si cum nu ti s-ar intampla tie. Daca ai urmari-o intr-un film, ce ai recomana personajului principal (tu) sa faca pentru a obtine cele mai bune rezultate? O privire obiectiva asupra situatiei te va ajuta sa gandesti clar, scazand probabilitatea de a fi condus de emotii.
  • Respira – Cand toate celelalte dau greş, respira! Indiferent daca esti fericit, trist, speriat sau furios, concentrandu-ti atentia asupra respiratiilor regulate, profunde si treptate iti va relaxa trupul si iti va limpezi mintea. Cand mintea iti este limpede, poti vedea si alege mai bine cel mai bun curs de actiune.

Constiinta sociala:

Cand esti in prezenta altor oameni, foloseste timp in plus pentru a observa, a intreba si a asculta.

  • Cand esti in prezenta altor oameni, concentreaza-ti gandurile asupra perspectivei celuilalt.
  • Incearca sa nu iti lasi propriile ganduri si sentimente sa iti tulbure interactiunea. Vei fi surprins de ce vei observa despre ceilalti atunci cand mintea ta este indreptata mai mult asupra lor decat a ta.

Managementul relatiilor interpersonale:

Incearca sa descoperi ce rol joaca emotiile in interactiunile tale cu ceilalti.

  • Intelege ca emotiile joaca un rol in fiecare interactiune intre doua persoane.
  • Indiferent daca starea de spirit este buna sau rea, agitata sau plictisita, gandeste-te la felul in care influenteaza ea „transferul” intre tine si cealalta persoana.

Sursa: http://www.talentsmart.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here