Inteligenta emotionala EQ

Ascultarea activa – cheia catre o comunicare mai buna

ascultarea activa

Procesul comunicarii implica din start un emitator si un receptor. Faptul ca majoritatea doreste sa isi asume in special rolul de transmitator si sa lase intr-un fundal cat mai indepartat procesul ascultarii nu face decat sa determine un dezechilibru in exprimarea si primirea mesajelor. In calatoria numita dezvoltare personala pe care cu totii o parcurgem, ascultarea devine un element care poate imbunatati propria inteligenta emotionala.

 

Despre ascultare, in cifre

 Studiile arata ca in timpul unei conversatii, procentul informatiei pe care o retinem este intre 25% si 50%. De asemenea, un alt studiu arata ca in momentul in care ni se dau ordine, nu auzim intregul mesaj. Stiu, sperati ca partea importanta a mesajului sa se regaseasca in procentajul de 25%-50%, dar ce ne facem daca nu este acolo?

Asadar, bunele aptitudini de a comunica cer un procentaj destul de ridicat de self-awarness. Inainte de a ne gandi ca informatiile noastre nu ajung la ceilalti, sa ne gandim la felul in care noi alegem sa comunicam. Care este modalitatea prin care transmitem un mesaj? Si mai ales, ce fel de ascultatori suntem? 

Despre ascultarea activa

 Calea prin care putem fi ascultatori mai buni este aceea de a practica ascultarea activa. Prin intermediul acesteia, realizam un proces constient nu doar in ceea ce priveste faptul ca ,,am auzit” cuvintele pe care interlocutorul ni le comunica, ci in ceea ce priveste ,,intelegerea” intregului mesaj.

                  Pentru a reusi acest lucru, este important ca atentia noastra sa fie concentrata in mod constant asupra celuilalt.

Daca prietena cea mai buna ne povesteste care sunt dilemele ei din ultima perioada, sa incearcam sa fim mai putin atenti la faptul ca vantul ii deranjeaza parul sau la cizmele colorate ale trecatoarelor din parc. Atentia noastra este nevoie sa ii apartina in totalitate in aceste momente, mai ales daca destainuirile sale sunt importante. Asadar, necesar este sa facem abstractie de mediul inconjuraor atat cat este posibil deoarece vom reusi sa o intelegem mai bine.

                Sfat: Daca ni se pare complicat sa ne concentram  pe ceea ce ne comunica celalalt, sa incearcam sa repetam mental cuvintele pe care acesta ni le spune astfel incat sa reusim sa ne concentram pe intreaga situatie.

Poate ca de cele mai multe ori este important ca cealalta persoana sa stie ca o ascultam. Pentru a intelege acest lucru, putem sa ne intrebam daca am fost vreodata in situatia in care nu aveam certitudinea faptului ca suntem ascultati.

De asemenea, este important sa il asiguram pe celalalt ca este ascultat prin intermediul limbajului nostru deoarece in acest fel il incurajam sa continue sa vorbeasca. In timp ce datul din cap sau interjectiile de tipul ,,aha”, arata ca suntem interesati de discutie, o intrebare pusa din cand in cand in timpul conversatiei sau un comentariu care sa recapituleze conversatia indica faptul ca intelegem mesajul.

                Cum devenim ascultatori activi?

Atentia, sora comunicarii. Oamenii intra intr-o zona de confort atunci cand stiu ca le este acordata atentie si se pot exprima mai bine. Iata cum ii putem incuraja:

  •                 Sa privim interlocutorul in ochi.
  •                 Lasarea deoarte a gandurilor care ne distrag atentia.
  •                 ,,Sa ascultam” limbajul nonverbal al comunicatorului.

  Da, te ascult. La fel de important este sa aratam ca il ascultam pe celalat. Cel mai bine putem face acest lucru prin intermediul limbajului nonverbal:

  •                 Sa dam din cap des pentru a confirma ca intelegem situatia prin care trece celalalt.
  •                 Sa zambim si sa folosim alte expresii faciale care sa incurajeze fluxul liber al comunicarii.
  •                 Sa fim atenti ca postura noastra sa arate deschidere, sa nu ne incrucisam bratele sau picioarele.

Oferirea feedback-ului. Filtrul personal si analizarea prin prisma propriilor experiente ne pot determina sa ne indepartam dela subiectul care tocmai ni se aduce in discutie. Ca ascultator, rolul nostru este sa intelegem mesajul care ni se transmite.  Ne permitem, astfel, sa reflectam asupra a ceea ce ni se spune si sa punem intrebari:

  •                 Parafrazeaza emitatorul folosind expresii de tipul: ,,Ceea ce incerci sa-mi spui este…” sau ,,Suna de parca ai spune…”.
  •                 Pune intrebari pentru a clarifica anumite aspecte: ,,Ce vrei sa spui cand…”sau ,,Asta ai vrut sa spui?”
  •                 Rezuma periodic ceea ce vorbitorul iti transmite.

Dincolo de intreruperi. Nimanui nu-i place sa fie intrerupt in timp ce isi exprima cu tarie convingerile sau in timp ce expune o problema despre care ii este oricum destul de greu sa vorbeasca. Asadar:

Sa-i dam voie vorbitorului sa termine tot ceea ce are de spus inainte de a pune o intrebare.

Sa nu intrerupem folosind contraargumente.

Sa raspundem cum se cuvine. Ascultarea activa implica intelegere si respect. Atacarea celuilalt sau punerea intr-o situatie care nu ii este confortabila nu va aduce niciun beneficiu, nici tie, nici celuilalt.

  •                 Fii deschis si onest in ceea ce priveste raspunurile tale.
  •                 Argumenteaza-ti parerea intr-un mod respectuos.
  •                 Trateaza-l pe celalalt asa cum ai vrea sa se poarte cineva cu tine atunci cand ii impartasesti gandurile tale. Vei vedea ca apeland la asertivitate si empatie, vei reusi sa ai o mai buna comunicare cu celalalt.

Chiar daca ascultarea activa presupune exercitiu si mai presus de orice spargerea vechilor tipare, este important ca in fiecare conversatie sa ne reamintim ca scopul nostru este sa-l intelegem pe celalalt dincolo de cuvinte. Sa punem intrebari sa reflectam la ceea ce ne transmite celalalalt si sa-l incurajeazam constant.

Ascultarea activa presupune inainte de toate exercitiu cu noi insine. Asteptam experientele voastre legate de acest subiect.

Resurse:

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *