Interviuri

Interviul saptamanii: Dans oriental, feminitate, incredere

interviul-saptamanii-dans-oriental-feminitate-incredere

interviul saptamanii dans oriental feminitate incredere

Cand spunem feminitate, o serie de posibilitati se deschid in fata noastra.

Tacuta sau pasionala, vulnerabila sau expansiva, femeia isi dezvaluie treptat comorile precum valul care lasa sa se intrevada chipul acoperit. Daca mai intervine si miscarea, atunci pasim deja pe firul povestii. Despre felul in care se raporteaza la feminitate prin intermediul dansului oriental ne vorbeste Elmas Adya Menacai, instructoare de dans oriental, in interviul de mai jos.

1. Care este conexiunea pe care acest dans o creaza cu feminitatea din punctul tau de vedere?

Inca de la primele sale manifestari in Orientul Mijlociu, dansul oriental a fost un ritual de celebrare a feminitatii, practicat indeosebi la ocazii sociale, petreceri, intalniri de familie. In Egipt lumea barbatilor a fost dintotdeauna una separata de cea a femeilor, de aceea femeile reprezentand generatii diferite (bunica, mama, fiica) obisnuiau sa se intalneasca si sa danseze pentru a se bucura de momentele petrecute impreuna. Pentru alte popoare dansul oriental isi are originile in traditiile vechi ale cultelor fertilitatii femeilor. Femeile insarcinate dansau pentru a-si ameliora durerile la nastere. Din punctul meu de vedere, dansul oriental este unul din putinele dansuri care ajuta femeile sa isi activeze si sa isi pastreze in subconstient conexiunea profunda cu feminitatea, sa se redescopere si sa capete incredere in corpul si in personalitatea lor.

2. Care sunt principalele trei lucruri pe care le-ai aflat despre tine prin intermediul acestui dans?

De mica am avut in general tendinta sa fiu baietoasa. La inceput, ascultand muzica arabeasca si incercand miscarile de baza, am simtit ca mi-am regasit feminitatea si am redescoperit latura mea artistica si creativa. Prin intermediul acestui dans am aflat ca orice femeie poate sa se simta libera, fericita si mai increzatoare in propriile puteri. Mi-am regăsit echilibrul și armonia interioară.

3. Care este definitia pe care tu o oferi feminitatii?

Feminitatea este pentru mine o notiune care se manifesta individual de la persoana la persoana. Din punctul meu de vedere, feminitatea exclude exprimarea senzuala, sexuala, triviala, superficiala din partea sexului feminin. Feminitatea se defineste pentru mine prin frumusete interioara, ganduri pozitive, implinire pe plan spiritual, multumire de sine, exteriorizare si exprimare a trairilor personale fara impresia unei ingradiri din partea altora. Iar dansul oriental autentic practicat alaturi de un instructor care intelege principiile ce stau la baza lui si transmite stari de bucurie interioara le aduce femeilor cate o particica din tot ce am enumerat mai sus mai aproape de suflet.

4. Poate incerca acest dans o persoana care nu stapaneste dansul in general si cum ii poate fi de folos acesta?

Orice persoana, chiar si una care nu stapaneste dansul in general, poate incerca dansul oriental. Se invata lucrand regulat si, chiar daca ritmul nu ajuta, la un moment dat muzica va pune stapanire pe corpul femeii iar aceasta va executa miscarile in mod natural si inconstient. Pe de alta parte, este poate singurul dans pentru toate varstele, o femeie de 80 ani poate dansa, la fel si una de 20 ani, sau chiar si o fetita de 5 ani. In general, dupa cateva sedinte de dans oriental, femeile capata mai multa incredere in ele, se accepta pe sine, se elibereaza de preconceptiile care pana la acel moment fusesera in defavoarea lor, celebreaza momentele pozitive cu multa bucurie si regasesc in subconstient conexiunea cu feminitatea.

5. Putem (re)descoperi femeia din noi prin intermediul acestui dans?

Da, este un dans care ne ajuta sa redescoperim femeia din noi, ne echilibreaza psihic iar fizic ne ajuta sa obtinem o tinuta corecta, eleganta si feminina. Eu personal am regasit latura feminina a caracterului meu cand am inceput sa dansez, insa mai mult decat atat am simtit ca am regasit o armonie interioara care m-a ajutat sa trec peste momente dificile. Consider ca de-a lungul ultimelor secole, feminitatea a fost suprimata prin orice mijloace posibile. Femeile au fost ingradite atat in exprimare, cat si in forme de manifestare iar in ziua de azi ele incearca sa se regaseasca. Le admir pe cele care isi dedica timp pentru dezvoltarea lor personala si nu se inchid in responsabilitati solicitante. Dansul oriental le ajuta sa se descatuseze, sa se elibereze de stresul cotidian si sa se bucure de viata.

6. Care au fost reactiile pe care le-ai observat in randul barbatilor legate de dansul din buric?

Vreau in primul rand sa corectez termenul de dans din buric. Ceea ce practic eu este numit dans oriental, deoarece isi are radacinile in dansul folcloric egiptean si are la baza principii profunde, care tin de latura spirituala a unei dansatoare.

Daca privim acest dans strict fizic, miscarile sale tipice sunt miscari de izolare ale diferitelor parti ale corpului (sold, abdomen, torace, cap, umeri, brate), deci chiar si aici ar fi incorect sa il numim doar “dans din buric”, mai degraba ar fi “un dans din solduri”. Ceea ce se promoveaza in mass-media (in special la televizor), pe internet, la evenimente private (nunti, botezuri, onomastice, petrecerea burlacilor) este cu adevarat ceea ce as denumi “dans din buric”, un dans superficial, avand ca scop provocarea barbatilor, exprimarea sexualitatii si intr-o anumita masura a vulgaritatii, atragerea atentiei cu scopul de a primi bacsis, deoarece este practicat de pseudodansatoare care nu dispun nici de tehnica de baza a acestui dans, nici de autentica traire pe care ar trebui sa o transmita.

Nu imi place sa judec oamenii, insa consider ca dansatoarele care practica dansul oriental in acest mod nu arata respect nici pentru acest dans, care semnifica mai mult decat o manifestare comerciala de inveselire si amuzament a barbatilor, nici pentru ele insele sau pentru corpul lor.

Reactiile barbatilor sunt diverse. Conteaza enorm atitudinea dansatoarei si comunicarea ei cu publicul. Cu toata sinceritatea pot spune ca la evenimentele private la care particip incerc sa comunic cat mai mult cu publicul feminin, astfel incat publicul masculin se poate simti chiar neglijat. Majoritatea barbatilor, contrar asteptarilor, stau pe scaun si privesc.

Am vazut deseori si in mod neasteptat priviri admirative din partea lor, care mi-au dat o profunda satisfactie interioara, deoarece astfel am considerat ca mi-am atins scopul. Exista insa destui barbati, care, in ciuda straduintelor dansatoarei de a exprima un act artistic, nu pot patrunde in alta lume decat in cea proprie, vad doar ceea ce vor sa vada si incearca sa provoace. Aici intervine atitudinea dansatoarei, care poate sa intretina ceea ce ei au inceput sau sa puna punct situatiei. Este o situatie delicata, insa o dansatoare profesionista, eleganta si cu bun simt va sti intotdeauna cum sa o controleze, ba chiar va fi admirata de restul publicului pentru atitudinea sa.

7. Care ar fi sfatul pe care l-ai da femeilor care isi doresc sa se iubeasca mai mult, insa nu au suficienta incredere in ele si in corpul lor?

Sfatul meu este sa nu se lase prada rigorilor unei societati care le impovareaza cu responsabilitati, sa faca tot ce le sta in putere pentru a se elibera de energiile negative, de frustrarile cu care se incarca constant, fie prin arta, dans, sau orice alta activitate creativa.

Femeile din ziua de astazi ar trebui sa se concentreze asupra propriilor ganduri, sentimente, sa isi accepte corpul si sa incerce sa exploreze cu acesta senzatii noi, eliberatoare, prin miscare, prin dans, ba chiar sa ajunga cu corpul lor la limite si sa continue sa incerce sa depaseasca aceste limite si, nu in ultimul rand, sa celebreze cu multa bucurie fiecare moment al vietii lor.

8. Exista in Romania evenimente de dans oriental la care poate participa publicul larg?

Din fericire, exista, si sunt evenimente ce au intrat de curand in aceasta lume a iubitorilor culturii si dansului oriental. Intamplarea face ca sunt organizatoarea unui astfel de eveniment, care se afla la a 3-a editie.

Este vorba de Festivalul Oriental Dream Bucuresti, care se va desfasura in perioada 24-26 mai 2013. Festivalul il are ca invitat anual pe maestrul Wael Mansour, dansator, coregraf si interpret al folclorului egiptean. Editiile anterioare ale Festivalului in 2011 si 2012 au fost de un real succes pentru mica comunitate locala de iubitori si admiratori ai dansului din Orientul Mijlociu, ceea ne-a motivat si determinat sa il transformam intr-un eveniment anual. Festivalul consta in workshopuri, un Spectacol Extraordinar de Gala, o petrecere in stil oriental si va dura 3 zile.

Spectacolul este unul complex, momentele de dans cele mai iubite fiind cele ale invitatului Wael Mansour (dans cu bastoane, Tannoura, Mewashah si dans Nubian). Alaturi de el au performat pe scena dansatoare renumite din Romania cu dansuri tradiționale folclorice si specific egiptene (Baladi, Saidi, Khaleegy), momente de dans clasic (Raqs Sharki), dans oriental cu percutie live, dans cu accesorii (aripi, voal, bastoane, evantaie, fan veils), drum solo, tabla solo, precum si influente de tango oriental, bolero oriental, dans indian si tribal fusion. Spectacolul este adresat publicului larg, iubitor de muzica, cultura si dans oriental. In fiecare an au fost multe surprize ce au incantat publicul. Puteti afla mai multe detalii despre editia 2013 pe pagina de FB a festivalului www.facebook.com/FestivalulOrientalDreamBucuresti sau despre edițiile anterioare pe www.dansuriorientale.ro

Noi va asteptam cu drag la spectacol!

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.