elefant.ro

In una din saptamanile trecute, am ajuns pentru prima data la un eveniment de Contact Improvisation.

M-a fascinat intotdeauna relatia mea cu corpul, modul in care corpul imi faciliteaza accesul la aspecte nebanuite din interiorul meu si modul in care pot intra in relatie intr-un mod autentic cu ceilalti, fiind prezenta in corp.

Am crezut si cred cu tarie ca am duce niste vieti mult mai frumoase daca ne-am permite sa fim mai mult in contact cu corpurile noastre.

Asa am intalnit-o pe Virginia, un om care stie ce face si face cu multa generozitate ceea ce stie.

Mi-a placut viziunea ei despre activitatea pe care o face si i-am cerut sa-mi acorde un interviu in care sa ne vorbeasca despre Contact Improvisation, despre modul cum priveste corpul si potentialul nebanuit pe care il avem atat de aproape de noi, fara sa stim prea multe insa despre cum sa-l folosim.

Mihaela: Cum ai luat contact cu conceptul de Contact Improvisation si ce te-a atras la acest mod de explorare a corpului? Si desigur, daca poti sa explici pentru cei care aud acum pentru prima data de Contact Improvisation, ce inseamna?

Virginia: Fiind interesata de ce inseamna dansul contemporan si studiind aproape compulsiv tot ce aparea pe scena contemprana a miscarii am ajuns la un atelier de Contact Improvisation (CI) in cadrul unui festival de teatru si dans la Centrul National al Dansului Bucuresti in 2006.

De atunci, de fiecare data cand mai auzeam de un asemenea atelier, mergeam. Simteam ca ma slefuieste intr-un mod deosebit ca dansator, dar ramaneam usor frustrata banuind ca ceva din esenta acestei forme de miscare imi scapa.

Nu era ca in alte tehnici unde in mare parte miscarea era mecanica, repetai, repetai pana iti iesea bine. Aici trebuia sa inteleg ceva mai mult la nivel conceptual.

contact-improvisation-1

Fiecare profesor de Contact Improvisation era diferit unul de altul, asa ca in loc sa imit miscarile incercam parca sa intru in pielea lui sa inteleg ce gandeste, ce simte, ce transmite. Cred ca am fost “vrajita” cumva pana la urma de acest proces :))) caci si acum asta fac, cand vreau sa le transmit altora pasiunea mea pentru miscare sau cand dansez cu cineva ma las transporata intr-un fel de canal de legatura intre mine si celalalt si ma las surprinsa de ce se naste pe moment.

Si poate ca asta este si esenta acestei forme de dans: intrarea intr-un fel de contact dincolo de contactul fizic cu cel/cei de langa tine, extinderea simturilor dincolo de limitele propriului corp, schimbarea perspectivei dincolo de punctul fix si bine-cunoscut in care suntem prinsi zilnic si crearea – mometul improvizatiei – unui dans spontan din acest spatiu nou.

Ca sa spun totusi, mai simplu, in Contact Improvisation studiem microscopic ceea ce deja stim bine – mecanismul mersului, caderea, echilibrul, elanul, inertia, forta de gravitatie etc – pentru a descoperi o alta dimensiune a acestor fenomene si legi fizice si a le transforma in dans intr-un mod constient.

Mihaela: Care este filosofia sau principiile care stau la baza Contact Improvisation?

Virginia: De fapt, la baza CI sta mai degraba un anumit context artistic si social si, probabil, si politic care a favorizat rasturnarea principiilor estetice anterioare care decideau ce este dans, spectacol, arta.

Spritul experimental al anilor ’60 in SUA a creat atmosfera potrivita ca Steve Paxton, un elev al lui Merce Cunningham, sa propuna in 1972 un spectacol de 10 zile numit “Magnesium” care intentiona sa arate publicului abilitatile innascute ale corpului de “a face fata” mediului inconjurator, cu focus pe diversitatea strategiilor de supravietuire motrica si cum acest raspuns fizic spontan poate fi vazut ca o compozitie de dans. Iar ca urmare a acestui moment a inceput sa se contureze un fenomen care a luat numele de Contact Improvisation.

Insa nimeni, nici macar Steve Paxton, nu a vrut sa il codifice intr-o tehnica sau scoala de dans tocmai pentru ca s-a nascut dintr-o atitudine experimentala, ba chiar intentionat a fost lasat liber si “nelegiferat” pentru a duce mai departe aceasta atentie vie care se naste cand vrem sa intelegem ceva ce nu stim inca exact ce e.

Asa ca filosofia CI este mai mult o atitudine motrica si intelectuala de curiozitate, atentie, incluziune, cautare, redefinire si reorganizare constanta 🙂

Mihaela: In ce fel te-a ajutat lucrul cu corpul in viata ta si in procesul tau de crestere personala?

Virginia: Nu stiu sigur daca m-a ajutat la ceva in viata si nici nu stiu sigur daca am crescut personal. Mai degraba atentia catre corp este felul in care intuiesc ca sunt vie, felul in care savurez viata.

Cand dansez, eu nu mai sunt eu, cea care este datoare sa aiba un scop bine pus la punct in viata, ci sunt o particula dintr-un organism grandios care isi indeplineste si consuma scopul in momentul in care se misca.

contact-improvisation-2

Iar ceea ce foarte des se numeste “crestere personala” la mine s-a manifestat mai degraba ca un fel de descrestere, in sensul ca a fost si este nevoie sa dau la o parte, sa descompun multe pentru a pastra banuiala ca e ceva personal la capat de crescut.

Iar in asta probabil am fost influentata de pasiunea de a contempla corpul si miscarea, fiind necesar sa incetinesc si sa deconstruesc ritmul deseori compulsiv in care ma trezesc, pentru a intelege cum functioneaza corpul si miscarea, ce sta in spatele acestei functionalitati si ce se poate face cu ea 🙂

Mihaela: Cum te raportezi tu la corpul tau?

Virginia: Ma fascineaza, este cea mai complexa masinarie pe care o am si imi place la maxim sa il studiez.

Mihaela: Ce poate aduce in viata oamenilor o mai buna prezenta in corp si o explorare a posibilitatilor corporale?

Virginia: Hmm, cred ca poate aduce un fel de stare de indragostire interioara continua :)) un fel de betie care nu are nevoie de vreun drog extern, un fel de incredere sanatoasa si realista in capacitatile pe care le avem si pe care le putem folosi pentru a fi practici, utili, senini si impliniti.

Iar toate astea duc in mod natural catre o relationare echilibrata cu cei din jur. Pentru ca in momentul in care devenim sensibili fata de corpul nostru, ca mediu imediat vietii din noi, devenim in mod organic sensibili fata de tot ce ne inconjoara.

 

Mihaela: Cateva cuvinte despre evenimentele de Contact Improvisation la care pot participa cititorii nostri.

Virginia: In Bucuresti ne intalnim in fiecare Sambata 18:30 – 21:30 pe str. Ion Brezoianu 23-25, Palatul Universul Bucuresti, Sala mare.

18:30-20:00 – atelier de CI – in timpul caruia propun exercitii de constientizare corporala, de relationare cu spatiul si persoanele din jur si explic si exemplific detalii tehnice ale corpului in miscare. Aici aduc si incerc sa dau cat mai mult din practica mea de Contact Improvisation.

20:00-21:30 – Jam session – este momentul in care pur si simplu dansam, iar cei care au participat la atelier au ocazia sa testeze sugestiile oferite anterior de mine sau de alti profesori. Pot veni si cei care nu au fost la atelier si vor doar sase miste, sa danseze, sa priveasca, sa cante, sa deseneze sau sa scrie. Este locul potrivit in care profesionistii si amatorii se pot intalni, pot experimenta si descoperi experiente noi impreuna.

Imi place aceasta imbinare spontana intre diferite forme de expresie umana si lipsa de ierarhie de statut. De fapt, din cauza asta am inceput acest eveniment, ca sa dau manifestare unei viziuni in care oamenii au momente in care seintalnesc doar pentru placerea de a fi unii langa altii si pun impreuna cea mai expresiva latura a personalitatii lor, pentru a se inspira si a invata unii de la altii.

Am avut ocazia sa calatoresc o perioada si aproape in fiecare loc in care mergeam exista un eveniment de CI in care cunosteam oameni atat de diferiti dar care aveau in comun aceasta bucurie de a se intalni in Jam session-uri. Asa
ca mi-am dorit sa creez un astfel de cadru si in Bucuresti.

Va astept cu drag!

Contact/intrebari/info:

Virginia – 0742773830
negru.virginia@gmail.com
Negru Virginia (FB)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here