cum-controlam-un-obicei-distructiv
cum controlam un obicei distructiv

Aproape 45% din deciziile pe care le luam intr-o zi sunt determinate de actiuni trecute.

Ne formam anumite rutine si obiceiuri (cum ar fi sa bem in fiecare dimineata cafea sau sa raspundem la mail-uri doar dupa o anumita ora), iar acestea ne dirijeaza intreaga zi.

Am crede ca noi decidem in fiecare clipa, dar nu este chiar asa.

Si, la un anumit nivel, nu este deloc rau ca actionam mai mult pe pilot automat. Aceste obiceiuri ne ajuta sa ne conservam energia mentala si sa o folosim pentru acele actiuni unde chiar este nevoie de implicarea noastra 100%.

Pe de alta parte insa, obiceiurile au si un impact negativ, mai ales daca este vorba despre acelea care ne submineaza atingerea scopurilor (fie ca vrem sa slabim, sa renuntam la fumat sau sa nu mai fim asa cheltuitori).

Nu lenea sau caracterul nostru slab ne determina sa ne pierdem controlul. Este vorba despre legatura dintre diverse parti ale creierului nostru care au de-a face cu vointa si obiceiul si care determina modul in care ne putem influenta direct comportamentul.

Dar cum poate fi definit “obiceiul” mai clar?

Un obicei reprezinta un model de comportament care este obtinut prin repetare frecventa.

In ciuda a ceea ce am putea crede, obiceiurile se formeaza usor.

Creierul uman are nevoie doar de 2 luni pentru a crea caile neuronale specifice invatarii unui nou obicei.

Odata formate insa, aceste obiceiuri sunt rezistente la schimbare. Singura modalitate de a schimba un obicei este de a-l inlocui cu un altul nou. Un alt lucru care trebuie mentionat este ca un obicei nu este bun sau rau prin sine insusi, ci poate fi categorisit intr-un fel ori altul doar daca luam in calcul un anumit context sau set de obiective.

Prin urmare, daca observam ca un obicei anume ne impiedica sa ne atingem scopul, sunt doua lucruri pe care le putem face:

1. Trebuie sa ne formam un obicei nou care sa-l inlocuiasca cu succes pe cel la care vrem sa renuntam.

Dupa ce un obicei nou este creat, avem nevoie de un semnal din mediul inconjurator si de promisiunea unei recompense pentru ca acesta sa fie activat.

Sa spunem ca obisnuiesti sa manaci de la fast food in drumul spre casa dupa ce pleci de la munca. Semnalul care declanseaza acest comportament este dat de sfarsitul programului, sentimentul de stres sau oboseala pe care le simti dupa o zi la birou, iar faptul ca ai in drum multe restaurante de tip fast food nu ajuta deloc.

Recompensa dupa ce ai mancat de acolo este ca te simti satisfacut, mai putin obosit si reenergizat (chiar daca doar pentru o scurta perioada de timp).

Daca vrei sa renunti la acest obicei de a da iama in fast food-uri ai nevoie de mai mult decat dorinta si speranta ca nu vei mai ceda tentatiei a doua zi.

Trebuie sa-ti creezi un alt obicei, de aceasta data pozitiv, care sa concureze cu semnalele si recompensa tipului de comportament anterior. O solutie ar fi sa-ti iei la pachet fructe si seminte (care te vor revitaliza atat fizic, cat si psihic) si pe care sa le mananci inainte de a pleca de la serviciu.

Nefiind la fel de obosita si infometata ca in datile precedente, iti va fi mult mai usor sa rezisiti tentatiei de a infuleca un hamburger. Iar scaderea in greutate pe care o vei observa in scurt timp sigur va constitui cea mai dulce recompensa ce te va motiva sa continui drumul cu acest nou obicei sanatos.

2. Controleaza-ti nivelul de stres de-a lungul zilei, astfel incat sa nu cazi in plasa unui obicei la care vrei sa renunti.

Ai grija sa dormi suficient, sa te hranesti cu alimente bogate in nutrienti, sa faci sport sau macar putin streching si nu uita sa te relaxezi, sa razi si sa te simti bine in pielea ta. Aceste activitati iti vor stabiliza mintea si corpul si vei vedea ca te vei simti mult mai stapana pe tine.

De regula, revenim la obiceiurile vechi atunci cand ne simtim obositi, stresati sau bolnavi. Daca ne mentinem insa mintea si corpul in forma, nici macar cele mai stresante situatii nu vor avea un astfel de impact asupra noastra.

In final, tineti minte: obiceiurile sunt aici ca sa ne ajute. Ele nu sunt nici bune, nici rele. Daca observam ca aveam un obicei care nu serveste scopurilor noastre in viata, nu trebuie sa ne luptam pentru a renunta la el. Ce avem de facut este doar sa construim altul mai bun care sa-i ia locul.

Resurse: www.psychologyineverydaylife.net

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here