libris.ro

Mindfulness este o stare de atentie activa si orientata spre prezent. Atunci cand esti in starea de mindfulness, iti observi gandurile si sentimentele de la distanta, fara sa le judeci ca fiind bune sau rele.

Prin mindfulness, poti face o schimbare majora in modul cum te raportezi la viata: in loc sa lasi viata sa treaca pe langa tine, poti invata sa traiesti in prezent, profund ancorat in experienta momentului.

Provenind din traditia buddista straveche, meditatia mindfulness poate fi descrisa ca fiind “constientizarea care apare din concentrarea atentiei constiente, intr-un mod deschis si cu discernamant. (Shapiro & Carlson, 2006).

Meditatia mindfulness este o forma de experienta care schimba nu numai structura dar si functiile creierului pe parcursul vietilor noastre.

Putem sa ne gandim la meditatia mindfulness ca la un muschi al mintii. De fiecare data cand ridicam greutati, intarim acel muschi asupra caruia lucram. In acelasi mod, de fiecare data cand acordam atentie momentului prezent fara judecata, cu atentie si compasiune, hranim aceste circuite in creierul nostru.

Efectele neurologice ale starii la care putem ajunge prin meditatia mindfulness:

  1. Meditatia mindfulness creste starea de fericire

Creierul nostru prezinta activitate mare in cortexul prefrontal atunci cand suntem fericiti si energici. Aceasta activitate ne ofera un anumit nivel de fericire pe parcursul activitatilor zilnice.

Ce se intampla atunci cand practicam meditatia mindfulness? Cercetarile arata ca doar in 8 saptamani de practica mindfulness timp de 1 ora/zi se ajunge la o crestere semnificativa a nivelului de activare a creierului stang.

Aceasta cercetare demonstreaza ca meditatia mindfulness, practicata pe termen scurt, creste semnificativ nivelul de fericire, chiar si din punct de vedere fizic.

      2. Meditatia mindfulness ne face mai rezilienti

Rezilienta este abilitatea individuala de a ne adapta schimbarilor.

Avem in creierul nostru o regiune numita cortexul anterior cingular, aflat in regiunea fruntii. Acesta joaca un rol important in auto-reglare si invatare din experientele trecute pentru un proces optim de luare a deciziilor.

Cercetarile au aratat ca grupurile de studiu care au trecut printr-o practica de 3 ore de mindfulness au inregistrat o activitate mai mare in aceasta zona a creierului si au manifestat o performanta mai mare in testele de autoreglare.

Acest lucru inseamna ca, apeland la meditatia mindfulness, putem aduce schimbari in creier in modul cum reactionam la esecuri si in modul cum luam decizii in viata.

3. Meditatia mindfulness micsoreaza regiunea aferenta stresului din creier.

De cate ori ne stresam, amigdala preia controlul. Amigdala este regiunea cheie raspunzatoare de stres din creierul nostru si joaca un rol important in situatiile care presupun anxietate. Este cunoscut faptul ca activitatea exagerata a amigdalei este asociata cu depresia si tulburarile de anxietate.

Vestea buna este ca practica mindfulness poate micsora marimea amigdalei si creste pragul de reactivitate la stres. Cercetari recente arata o conexiune intre meditatia mindfulness pe termen lung si o descrestere in marime a amigdalei.

Astfel, prin mindfulness putem schimba modul in care reactionam la situatii stresante si ne ajuta sa ne imbunatatim starea de bine mental si fizic.

Aceasta este o practica care trebuie deprinsa cu perseverenta si rabdare, in timp. Va propun mai jos o serie de resurse care va pot fi de ajutor.

Iata cateva discursuri despre meditatia mindfulness:

1.    Tot ce avem nevoie sunt 10 minute de mindfulness:

2.    Arta nemiscarii

Si cateva carti online despre meditatia mindfulness in limba engleza:

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here