bariere in comunicare
Psihologie practica / Comunicare

Dilemele comunicarii online

 

bariere in comunicare
bariere in comunicare

La ora actuala exista o dezbatere apriga despre calitatea comunicarii interumane in spatiul online. Astazi, mai mult decat oricand, unul din sase locuitori ai planetei are cont de Facebook, site-urile de matrimoniale si intalniri sunt in continua inflorire, parteneriatele de afaceri se leaga prin intermediul internetului, fara sa existe vreo intalnire fata in fata, iar oamenii s-au obisnuit sa se abordeze unii pe altii din spatele ecranelor calculatoarelor.

Vocile care sustin comunicarea online, argumenteaza ca aceasta modalitate de interactiune serveste mai mult ideii de comunicare eficienta.

Comunicarea online este mai simpla si mai eficienta, mai confortabila si iti ofera ocazia sa te gandesti mai bine inainte de a te exprima. Sa comunici prin platforme sociale sau prin e-mailuri si mesaje este o metoda foarte apreciata de persoanele timide si introvertite. De asemenea, caracterul electronic al comunicarii iti permite sa salvezi informatia sau s-o transmiti mai departe. Nu in ultimul rand, desi este discutabil acest argument, comunicarea electronica asigura un mediu mai confidential.

Un alt argument in favoarea comunicarii online este acela ca sparge eventualele bariere in comunicare.

Sa te conectezi pe retele profesionale cu directori de companii pe care nu ai indrazni sa ii abordezi personal, sau sa “ceri prietenia” pe Facebook persoanei de care te-ai indragostit dar esti prea timid(a) sa o abordezi direct, sunt modalitati facile de a reusi pana la urma sa te exprimi, trecand peste barierele timiditatii, ale lipsei de proximitate etc.

Pe de alta parte, criticii retelelor sociale argumenteaza ca, departe de a fi o comunicare eficienta, comunicarea online ne vaduveste de umanitatea contactului direct. Facilitatile electronice sunt vazute de catre adversarii comunicarii online drept bariere in comunicare. Aceasta deoarece comunicand prin intermediul unui computer poti deveni mult mai impersonal si nu ai cum sa creezi o intimitate autentica cu cel sau cea carora li te adresezi. Cum 90% din comunicarea interumana se desfasoara non-verbal, a scrie un e-mail sau un mesaj pe o retea de socializare ne priveaza de sansa de a “citi” limbajul trupului interlocutorului. De asemenea, comunicarea online este criticata pentru ca ne limiteaza capacitatea de a dovedi empatie si compasiune fata de semenii nostri.

Desi argumentele sunt diverse si exista diverse bariere in comunicare, dinainte sa apara internetul, am putea spune ca o comunicare eficienta se va baza pe combinarea punctelor forte ale celor doua versiuni si pe grija de a nu deveni dependenti de un singur stil de comunicare.

Cu alte cuvinte, merita sa ne folosim de avantajul simplitatii si vitezei comunicarii online, insa nu trebuie sa uitam valoarea si calitatea acelei comunicari care te ajuta sa spui ce ai de spus celuilalt privindu-l in ochi, in care iti poti sublinia cuvintele cu gesturi si priviri care sa intareasca mesajul. Nu in ultimul rand, trebuie sa ne ferim de tendinta de a fi prea directi, transanti, lipsiti de empatie si chiar agresivi, prin a ne seta o regula simpla: nu scrie niciodata intr-un mesaj pe internet lucruri pe care nu ai fi capabil sa i le spui persoanei respective si intr-o discutie fata in fata.

Mihaela Marinas

Mihaela Marinas scrie articole si lucreaza cu oamenii, atat individual cat si in grupuri, din dorinta de a-i insoti pe cei din jur in calatoria catre ceea ce sunt cu adevarat.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *